Ulkoloikka lähtee liikkeelle vapaudesta tehdä oppimistilanteista toisenlaisia. Ei tarvitse olla pitkän partiotaustan koulima luonnontuntija voidakseen siirtää opetusta ulos.
Onko ilmiöformulan tallit jo muodostettu? Millaisia yhdyssanoja ja jakolaskuja syntyi fotomaratonin kuvista? Ideoidaanko historian ryhmätyötä käpykeskustelun avulla? Sopisiko mysteerihuoneen teemaksi ilmastonmuutos?
Monipuoliset työtavat ja kaikkien aistien hyödyntäminen pääsevät parhaimmin kukoistamaan ulkona. Tästä teoksesta saat runsaasti eri oppiaineisiin sovellettavia vinkkejä ulko-opetukseen. Voit poimia käyttöösi joko yksittäisiä harjoitteita tai ideoita laajoihin oppimiskokonaisuuksiin. Kirja antaa välineitä myös pitkäjänteisen ulko-opetuksen toteuttamiseen, kuten vinkkejä ulkotuntikassin ja ulkoluokan varustamiseen sekä ulkokokkailuun. Mukana on myös toiminnallisia itsearviointitehtäviä, joiden avulla oppilaat voivat virittää koko kehon ja mielen oman oppimisen tarkastelun äärelle.
Ulkoloikasta löydät innostavia ideoita jokaiselle vuodenajalle!
Toivomme, että kirja innostaa sinut loikkaamaan ulos. Toivottavasti näiden kansien väliin koottujen virikkeiden ja sytykkeiden avulla ulko-oven kynnys olisi entistä matalampi ylittää kaikkina neljänä vuodenaikana.
Tuo minulle esimerkkiharjoitus kirjasta:
Pelissä oppilaat keksivät vuorollaan, mitä luonnosta etsitään. ”Tuo minulle jotakin mustaa.” ”Tuo minulle jotakin painavaa.” ”Tuo minulle jotakin hassua.” Tätäkin harjoitetta voi työstää matematiikkaan ja äidinkieleen sopivaksi miettimällä yhdessä tehtäviä, esimerkiksi näin: ”Tuo minulle kaksi kertaa kahdeksan miinus kymmenen käpyä.” ”Tuo minulle k:lla alkava adjektiivi.”