Ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittyminen on mainittu opetussuunnitelman perusteissa eri oppiaineiden keskeisenä tavoitteena.
Monipuolinen työskentely sisältöjen kanssa niitä työstäen ja uutta sisältöä luoden vahvistaa ajattelun ja oppimisen taitoja sekä oppilaiden mahdollisuutta kokea koulutyö itselleen merkityksellisenä. Ajattelun ja oppimaan oppimisen kehittyminen palvelee samalla muitakin oppilaiden kasvun kannalta tärkeitä tavoitteita, kuten innostumista, ymmärtämistä sekä oppilaiden omaa toimijuutta ja itsenäisyyttä.
Ajattelun taitojen harjoittelun yksi tavoite on saada oppilaat ymmärtämään ja hallitsemaan omia kognitiivisia prosessejaan ja toimimaan tietoisesti tavoitteensa suuntaisesti vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Tutkimusten mukaan tällainen harjoittelu on tehokasta, tehtiin se sitten erillisinä interventioina tai osana kaikkien oppiaineiden opetusta. Ajattelun taitojen harjoittamisen puolesta puhuvat myös aivotutkimukset, joissa on todettu harjoittelun muokkaavan aivojen synapsipolkuja.
Tämä kirja haastaa lukijan ajattelemaan itse ja ottamaan selvää siitä, miten voi itse edistää ajattelun taitojen oppimista. Kirjassa kerrotaan opetussuunnitelman, tutkimuksen ja käytännön näkökulmia yhdistellen, mitä ajattelun taidot ovat ja kuinka niitä opetetaan osana koulutyötä. Kirja sisältää runsaasti harjoituksia, joita voi tehdä oppilaiden kanssa kehittääkseen heidän ajattelun taitojaan.
Ajattelun taidot ja oppiminen ei ole helppo käsikirja, joka kertoisi täsmälliset ohjeet ”Toimi näin ja oppilaasi ajattelutaidot paranevat”. Sen sijaan se pakottaa myös opettajan pohtimaan omaa opetustaan kriittisesti ja houkuttelee tarttumaan mahdollisuuksiin kehittää oppilaiden ajattelutaitoja. Kasvava huoli lasten ja nuorten pinnallisten kaikki-mulle-heti-nyt ja en-jaksa-vaivautua -asenteiden takia vie meidät juuri tämän asian äärelle: pitkäjänteinen syventyminen asian äärelle, eri näkökulmat, kriittisyys, pohdinta, vastuu omasta oppimisesta ja tulevaisuudesta ovat todellakin tarpeen.
Teija Paavilainen: Ajattelun ja oppimisen taitoja — mitä muuta sitä tarvitaankaan?
Humaani kultakimpale pedagogille! Kirjan sisältö kytkeytyy kiinteästi perusopetuksen uuteen opetussuunnitelmaan, mutta sopii hyvin luettavaksi kenelle tahansa ajattelun taidoista ja oppimaan oppimisesta kiinnostuneelle.
Anne Rongas
Opettaja, opettajankouluttaja
Lue Anne Rongaksen arvio kirjasta>>
Olen kokenut opettajana aina tärkeäksi vastata jokaisen lapsen ”miksi”-kysymyksiin jämäkästi perustellen. Ajattelun taidot ja oppiminen kirja kannustaa minua tekemään yhä enemmän näkyväksi ajatteluprosesseja. Se antaa hyviä vinkkejä myös käytännön työhön ja käsittelee myös toimivasti sen, mitä opetussuunnitelmassa kustakin teemasta sanotaan. Tämän kirjan avulla ajattelen ottaa uuden opetussuunnitelman päivä päivältä yhä paremmin haltuun!
Anna Vehkala: OPS tuli, olinko valmis?
"Oppiminen on ihmiselle luontaista, mutta oppimisen taidot eivät ole synnynnäisiä eivätkä kehity itsekseen. Koulun keskeisiä tehtäviä onkin vahvistaa oppimaan oppimista. Ajattelun taidot puolestaan ovat olennaisia oppimaan oppimisessa. Taitojen hyödyntäminen koulutyössä ja niiden edelleen kehittäminen on innostava haaste."
Kirjan kirjoittajat Irmeli, Risto, Eija, Päivi, Asta ja Mari-Pauliina
Lue kirjan 10 ensimmäistä sivua>>