Oppimisen haasteista pitää puhua, jotta oppilasta voidaan auttaa oppimaan tarvittavia taitoja.
Oppimisen edellytykset ja haasteet tarjoaa kouluille käytännön tietoa syksyllä 2025 voimaan tulevasta uudesta oppimisen ja koulunkäynnin tuen mallista. Kirja korostaa, että tuki ei ole vain tietyille oppilaille, vaan se on osa koulun arkea, jota annetaan kaikille oppilaille heidän tarpeidensa mukaan. Kaiken lähtökohtana ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, jotka edistävät oppimista ja vahvistavat yhteisöllisyyden kokemusta.
Teos auttaa suunnittelemaan niin ryhmä- kuin oppilaskohtaista tukea ja tarjoaa käytännön vinkkejä opetusjärjestelyiden kehittämiseen. Teosta voi käyttää käsikirjana neurokehityksellisistä vaikeuksista kärsivän lapsen kohtaamisessa ja ohjaamisessa. Lääkärin ja erityisopettajien näkökulmat tuovat syvyyttä, ja mukana on runsaasti kokemuspuheenvuoroja.
Kirja nostaa esiin myös oppilaan vahvuudet. Teoksessa on vinkkejä muun muassa oppilaan itsetunnon kohentamiseen, sosiaalisten tilanteiden hallintaan, tunteiden tunnistamiseen ja hallitsemiseen, keskittymisen parantamiseen, impulsiivisuuden hallintaan ja muistin kehittämiseen.
Jaana Parikka on erityisopettaja, kasvatustieteen lisensiaatti ja kirjailija. Jaana on julkaissut oppimateriaalia, lastenkirjoja ja tietoteoksia vuodesta 2005 lähtien.
Niina Halonen-Malliarakis on erityisopettaja ja rehtori. Niina on myös ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti ja ohjauksen ammattilainen.
Anita Puustjärvi on lastenpsykiatrian erikoislääkäri, luennoija ja kirjailija, joka on erityisen perehtynyt neurokehityksellisiin häiriöihin. Hän on julkaissut oppikirjoja ja kirjoittanut tieteellisiä artikkeleita vuodesta 2007. Anita on saanut muun muassa ADHD-liiton, Suomen lastenpsykiatriyhdistyksen ja Suomen Lastenlääkäriyhdistyksen tunnustuspalkinnot työstään lasten hyväksi.