Miten opetussuunnitelman oppimistavoitteet saatetaan arjen toimiviksi käytännöiksi? Juho Norrena antaa kirjassaan vastaukset niihin kysymyksiin, joita opettajat muutoksen ja vaatimusten ristipaineessa pyörittelevät. Hän tarjoaa työvälineiksi uudenlaisia tehtäväkehyksiä, jotka helpottavat laaja-alaisen osaamisen opetuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Jokainen opettaja voi versioida tehtäväkehyksiä omaan opetustapaansa sopiviksi, sillä ne sopivat lähes kaikkiin oppiaineisiin ja antavat myös oivat mahdollisuudet oppiaineiden rajat ylittävään opetukseen.
Ratkaisukeskeisen oppaan kirjoittaja Juho Norrena korostaa, että koulua on uudistettava hylkäämättä vanhoja hyviksi havaittuja toimintamalleja. Tärkeintä on saada muutos käytännön tasolle luokkahuoneisiin.
Juho Norrena filosofian tohtori, opettajakouluttaja sekä luokan- ja aineenopettaja.
Norrena avaa kirjassaan selkeästi jokaisen laaja-alaisen osaamisen kohdan opetussuunnitelmatekstin kautta. Laaja-alaisen osaamisen rinnalla hän puhuu tulevaisuuden taidoista. Norrena tuo kirjoittaessaan esille voimakkaasti myös omia mielipiteitään, jotka haastavat lukijan pohdintaan. Hän on ollut mukana kansainvälisessä tulevaisuuden taitoihin liittyvässä tutkimuksessa. Vankka tietotaito aiheeseen liittyen heijastuu lukijalle.
Norrena esittelee myös työkalun, jonka avulla on mahdollista toteuttaa laaja-alaisen osaamisen taitoja huomioivaa opetusta. Hän puhuu tehtäväkehyksistä, jonka ympärille opetuksen voi rakentaa. Tehtäväkehykset yhdistyvät mainiosti myös monialaisten oppimiskokonaisuuksien tavoitteiden kanssa. Kirjan liiteosiosta löytyy hyviä käytännössä sovellettavia lomakkeita. Tällainen on esimerkiksi lomake, jonka avulla voi tarkastella omaa opetustaan tulevaisuuden taitojen näkökulmasta. Kyseisen lomakkeen täyttäminen herätteli tämän open pohtimaan ja kehittämään opetustaan kohti laaja-alaisen osaamisen taidot enemmän huomioivaan suuntaan.
Anna Vehkala: OPS tuli, olinko valmis?