Ympäristöopin tavoitteena on saada oppilas vuorovaikutukseen opiskeltavien asioiden ja ilmiöiden kanssa. Opettaja ei voi enää vain havainnollistaa jotain ilmiötä: näyttää, miten etikan ja soodan sekoittamisessa syntyy kuplia tai minkä näköinen on kärppä, vaan oppilaalla on nykyaikaisessa ympäristöopin opettamisessa aktiivinen rooli. Oppilas esimerkiksi suunnittelee aineisiin ja niiden ominaisuuksiin liittyviä kokeita, eli muuttaa ympäristöään, ja tekee havaintoja siitä, kuinka hänen tekemänsä muutokset vaikuttavat ilmiöön.
Ympäristöoppi antaa oppilaalle tietoja ja taitoja, joiden avulla hän voi toimia kansalaisena. Ympäristöopin oppiaineet — biologia, fysiikka, kemia, maantiede ja terveystieto — antavat oppilaalle mahdollisuuden ymmärtää sen, miten asiat liittyvät toisiinsa.
Tässä kirjassa tarkastellaan ympäristöopin oppiaineille luonteenomaisia työtapoja ja rakennetaan siltoja näiden oppiaineiden välille. Lisäksi kerrotaan, kuinka eri työtapojen avulla voidaan tukea oppilaan osallistumista sekä kriittisen ja luovan ajattelun kehittymistä.