Oppiminen ja motivaatio -kirja esittää motivaatiotieteen näkökulmia oppimiseen.
Opiskelijat, vanhemmat, opettajat ja kaverit säätelevät toistensa motivaatiota, oppimista ja hyvinvointia. Jokainen sosiaalinen konteksti — kaverit, vanhemmat ja opettajat — vaikuttaa osaltaan opiskelijan motivaation, oppimiseen ja hyvinvointiin. Ne eivät korvaa toisiaan.
Kirjassa luodaan katsaus siihen, mitä tutkimustiedon valossa tiedetään kaveripiirin, opettajien ja vanhempien merkityksestä oppimismotivaation kehityksessä ja mihin kaveripiirin, opettajien, vanhempien, kotiympäristön ja perhevuorovaikutuksen osa-alueisiin tutkimustiedon valossa olisi syytä kiinnittää huomiota, kun pyritään tukemaan koululaisen myönteistä suhtautumista koulunkäyntiin ja näkemystä itsestään oppijana.
Kirjassa vastataan kysymyksiin motivaation ja oppimisen yhteydestä uuden motivaatiotieteen avulla käytännön opetustyötä unohtamatta. Asiaan paneudutaan esimerkiksi kaveriverkostojen, vanhempien, opettajan roolin sekä kouluinnon ja -uupumuksen näkökulmista. Kirja sopii kaikkien luokka-asteiden opettajille.
Ote kirjasta: Motivoivan ryhmän periaatteita
• Oppilailla on mahdollisuus tutustua opettajiin ja toisiinsa.
— Tunneilla on epävirallista aikaa, mikä mahdollistaa spontaanin vuorovaikutuksen.
• Osoitetaan,että kaikki oppilaat huomioidaan ja kaikkia kuullaan eikä kenenkään asiallisia sanomisia arvostella.
— Järjestetään esimerkiksi erilaisia keskustelukierroksia.
• Osoitetaan käytännössä, kuinka oppilaat voivat itse vaikuttaa opintojensa etenemiseen ottamalla vastuuta ja sitoutumalla tunneilla oloon ja koulutöiden tekemiseen.
• Tarjotaan kokemus siitä, mitä tarkoittaa töiden organisointi ja tehtävien aloittaminen; opettajan tai toisen opiskelijan esimerkki saattaa auttaa ratkaisevasti.
• Ymmärrys siitä, että haasteita voidaan ratkaista kehittyy vain ajan kanssa.
• Positiivisia kokemuksia saatuaan oppilaat yleistävät ongelmanratkaisutaitojaan kaikkeen opiskeluun.
• Oppilaiden kanssa voidaan pohtia oppimisympäristöön liittyviä kokemuksia, jotka ovat aiheuttaneet epäonnistumisen tunteita, ja sitä, miten nämä kokemukset voisivat kääntyä onnistumisiksi.