Oppiminen on yksi ihmiselämän suurimmista nautinnoista. Tasapainoinen oppiminen tapahtuu flow-tilassa. Se on yksi tavoitelluimmista ja nautinnollisimmista tiloista, jonka ihminen voi saavuttaa.
Tämän kirjan tarkoituksena on osoittaa, että hauskuus ja leikki ovat keskeisiä asioita tehokkaan oppimisen kannalta. Motivaatiopsykologian, positiivisen psykologian, neurotieteen ja mielenfilosofian aloilta otettujen esimerkkien avulla pyritään havainnollistamaan, että sitoutuminen, sisäinen motivaatio ja flow ovat avaintekijöitä kestävien oppimiskokemuksien luomisessa, erityisesti uusien taitojen omaksumisessa ja tiedon ymmärtämisessä.
Tietoyhteiskunta tarvitsee paljon innokkaita ihmisiä, jotka kykenevät elinikäiseen oppimiseen. Meidän pitää opettaa lapsillemme, kuinka he voivat saavuttaa flow-tilan.
Tämä kirja antaa oppijoille, opettajille, vanhemmille ja muille lukijoille käsitys siitä, kuinka pelaamista ja leikkimistä voidaan hyödyntää osana hauskan oppimisen vallankumousta.
Parhaimmillaan ja kaikkein tehokkaimmassa muodossaan oppimisen pitäisikin olla hauskaa. Jos lapset tylsistyvät, heidän huomionsa alkaa harhailla. Jokainen vanhempi ja opettaja tietää, että jos lapsi ei kiinnitä huomiota siihen, mitä tekee, hän ei myöskään opi. Mutta jos peli tai omistautunut opettaja todella saa lapsen kiinnostuksen heräämään, oppimista ei voi estää.
Arvio:
Kirjassa on inspiroivia ideoita, avartavia ajatuksia, positiivisia (peli)pohdintoja. Se on kerrassaan erinomainen kokonaisuus, joka kaikkien opettajien ja oppivien kannattaa lukea. Olen yleensä innoissani sekä opettamisesta että oppimisesta, mutta jos mahdollista, tämän kirjan luettuani olen sitä entistäkin enemmän.
Kirjat kertovat