Varhaiskasvatukseen kohdentuneet uudistukset edellyttävät pedagogiikan suunnitelmallista arviointia. Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen kulkevat tiiviisti käsi kädessä. Prosessin tulee olla systemaattinen ja perustua yhdessä sovittuihin tavoitteisiin. Tueksi tarvitaan konkreettisia ja suoraan käytäntöön sovellettavia menetelmiä, joita tämä uutuuskirja tarjoaa runsaasti. Pääset tutustumaan esimerkiksi aktiivisuusmittariin, lapsen janaan sekä läheisyyden kehiin.
Kirjassa syvennytään pedagogisen toiminnan ohella varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisen kasvun tukemiseen niin yksilön kuin koko tiiminkin tasolla. Kyky ammatilliseen reflektioon ja rakentavaan tiimityöskentelyyn ovat laadukkaan pedagogiikan edellytys.
Sen sijaan, että arvioinnin ja kehittämisen prosessi koetaan kuormittavana työtaakkana, se tulee nähdä mahdollisuutena tehdä pedagogista toimintaa näkyväksi. Silloin jokainen varhaiskasvattaja voi saavuttaa merkityksellisiä oivalluksia, joiden pohjalta rakentuu työn tekemisen ilo. Sitähän varhaiskasvatustyö parhaimmillaan on: iloa ja oivalluksia!
Kirjan ovat kirjoittaneet KT Liisa Ahonen ja KT Piia Roos. Liisa on tunnettu aiemmin ilmestyneistä kirjoista Vasun käyttöopas ja Haastavat kasvatustilanteet -lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja, ja Piia on puolestaan julkaissut kirjat Mitä kuuluu? Lapsen kuuleminen ja osallisuus päiväkotiarjessa ja Lapsi, sinä olet tähti!