Vuosi vuodelta koulussa on aina vain enemmän sellaisia oppilaita, joiden haasteisiin perinteiset koulun tarjoamat tukimuodot eivät riitä. Tämä yhteinen havaintomme sai meidät tahoillamme kokeilemaan taidelähtöisten menetelmiä osana oppimisen tukea.
Lasten ja nuorten lisääntynyt ahdistus, pahoinvointi, erilaiset nepsy-haasteet, poissaolot ja keskinäiset konfliktit ovat perustavanlaatuisesti muuttaneet koulun arkea. Ryhmänluotsaaja tarjoaa haasteiden voittamiseen uuden työtä rikastuttavan ja helpottavan lähestymistavan: toimintamallin, jossa oppilailla on mahdollisuus havainnoida ja reflektoida omia tunteitaan, haasteitaan ja voimavarojaan luovan, leikinomaisen toiminnan avulla.
Kirjassa kerrotaan, miten taidelähtöisiä menetelmiä voi tutkimustietoon nojaten käyttää oppimisen ja hyvinvoinnin tukena. Teos sisältää seitsemän valmista käytännön opetustyössä testattua harjoituskokonaisuutta, joista voi poimia myös yksittäisiä tehtäviä yksilön ja ryhmän tukemiseen sekä uusien käyttäytymis- ja suhtautumistapojen oppimiseen.
TOIMINTAKOKONAISUUDET:
Koululaistaidot
Toiminnanohjaus
Nepsy-haasteet ja ADHD
Minäpystyvyys
Sosiaalinen ahdistus
Tunne- ja tietoisuustaidot
Itsetunto ja omat vahvuudet
Kirja sopii muun muassa opettajille, kouluvalmentajille sekä erityisopetuksen, oppilashuollon ja koulujen vapaa-ajantoiminnan ammattilaisille. Kirjassa myös annetaan esimerkkejä, miten näissä erilaisissa rooleissa toimintaa voi sovittaa arjen työhön.
Seuraavat kolme asiaa puoltavat taideterapeuttista toimintatapaa osana oppimisen tukea:
1. Taiteen parissa työskennellen voidaan mielekkäästi yhdistää luovuus ja struktuuri.
2. Vertaisryhmässä työskentely nostaa esiin oman käyttäytymisen haasteet mutta tarjoaa niihin myös tukea. Vertaisryhmässä osallistuja saa nähdyksi tulemisen kokemuksia.
3. Taiteen tekeminen vahvistaa itsetuntemusta ja lisää minäpystyvyyden kokemusta.
Maiju Multanen on luokanopettaja, erityisopettaja ja äidinkielen aineenopettaja. Lisäksi hän on valmistunut taideterapeutiksi sekä suorittanut opintoja sensomotorisesta taideterapiasta. Hänellä on myös lasten tunne- ja tietoisuustaitojen ohjaaja -koulutus. Multanen on aikaisemmin kirjoittanut kirjan Luokanvirittäjä.
Pia Angeria on käsityö- ja kuvataideopettaja sekä muotoilija, joka on työskennellyt myös erityisopettajana ja kaupungin hallinnossa. Lisäksi hän on valmistunut taideterapeutiksi ja opiskelee tällä hetkellä työnohjaajaksi.