Miten luoda aitoja, arvostavia kohtaamisia, jotka edistävät asiakkaiden hyvinvointia sekä työyhteisön kehitystä ja ammatillista kasvua?
Tämä teos tarjoaa konkreettisia välineitä sosiaalityön ammattilaisille, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan vuorovaikutuksessa, johtamisessa ja verkostoyhteistyössä. Kirja avaa oven vuorovaikutuksen ydintaitoihin, jotka rakentavat luottamusta, arvostusta ja yhteisymmärrystä — niin työyhteisöissä kuin asiakassuhteissa.
Kirjan painopiste on inhimillisen pääoman kunnioittamisessa ja kasvattamisessa. Se tukee ennaltaehkäisevää, ihmisläheistä työotetta, joka luo turvallisen tilan sekä asiakkaille että ammattilaisille. Samalla se auttaa tehostamaan työskentelyä, selkeyttämään prosesseja ja tekemään asiakkaiden avunsaannista helpompaa ja vaikuttavampaa.
Teos tuo näkökulmia siihen, miten työyhteisöjä ja sosiaalityön alaa voidaan kehittää kohti arvostavampaa kielellistä toimintakulttuuria. Se tarjoaa keinoja johtamisen ja tiimityön vahvistamiseen sekä ammatillisen jaksamisen tukemiseen. Tämä kirja auttaa sinua ottamaan kohtaamisen taidon haltuun — sekä ammattilaisena että ihmisenä.
Kirjan kirjoittajat toimivat kohtaamisen valmentajina yrityksille ja organisaatioille. Marianne Kiskola, FM, on kielentutkija ja pitkän linjan tietokirjailija, jolla on vahva viestintä- ja johtamiskokemus. Hän tekee kirjoittamisen väitöskirjaa Jyväskylän yliopistossa kansalaisviestinnästä paikallisen identiteetin ja imagon rakentajana. Marianne on toiminut vapaaehtoisena tukiaikuisena lapsille ja nuorille sekä heidän perheilleen yli 30 vuoden ajan. Silja Kavilo, KM, tekee lastensuojeluun kohdistuvaa sosiaalipedagogista kohtaamistutkimusta Itä-Suomen yliopiston tohtoriopiskelijana. Siljalla on monipuolinen työura kunta-alalta kasvatus-, opetus- ja johtotehtävistä. Koulutukseltaan hän on rehtori ja erityisopettaja.