Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.
Kasvun asenne oppimisessa
Klikkaa kuvaa avataksesi se suurempana
TARJOUS 8,90 €
Hinta voimassa 14.4.2024 asti Normaalihinta 39,00 € Normaali jäsenhinta 33,20 € Ostoskorissa 0 kpl
  • 1. painos, 2021
  • ISBN 978-952-370-161-8
  • Nidottu, 231 sivua
  • Tilausnumero 184079863

Minna Miao

Kasvun asenne oppimisessa

Hyödyllisten haasteiden käyttöopas

Oppimistutkijat nimittävät hyödyllisiksi haasteiksi tai hankaluuksiksi kaikkea sellaista harjoittelua, joka nykyhetkessä vaikuttaa lähes tuloksettomalta mutta joka pitkällä aikavälillä johtaa kestävään oppimiseen.

Oppimista tapahtuu usein siellä, missä taidot ja tiedot joutuvat koetukselle. Ponnistelulla on tärkeä tehtävänsä kaikessa oppimisessa ja harjaantumisessa.

Moni omaksuu koulu-uran alusta lähtien ajatuksia ja uskomuksia, jotka rajoittavat oppimisen mahdollisuuksia, nakertavat oppimisen iloa ja motivaatiota. Usein nämä uskomukset liittyvät käsityksiin synnynnäisestä lahjakkuudesta tai ”opiskelupäästä”, joka toisilla on ja toisilla ei. On kuitenkin olemassa vaihtoehto — kasvun asenne.

Tässä oppaassa pureudutaan oppimisen hyödyllisiin haasteisiin. Kasvun asennetta kehittämällä opimme tunnistamaan uusia oppimisen mahdollisuuksia siellä, missä aikaisemmin näimme esteitä. Kirjassa kerrotaan, miten jokainen oppija voi löytää sopivan vaativuustason ja miten hyödyllisiä haasteita voi huomioida erilaisissa oppimistilanteissa tai oppimisen tukimuotojen kehittämisessä.

Kirjassa ohjataan soveltamaan kasvun ajattelun viittä periaatetta ja tutkimaan niiden yhteyttä ihmisen lahjakkuutta koskeviin uskomuksiin, kiinnostuksiin, sisäiseen motivaatioon sekä oppimistilanteissa viriäviin tunteisiin. Kirja sisältää myös käytännön harjoituksia, joista osa soveltuu itse kokeiltavaksi ja osa paremmin ryhmässä tehtäväksi.

Miksi kasvun asenteen oppiminen on tärkeää? Tässä ainakin yksi syy:

Hiljattain julkaistussa suomalaistutkimuksessa puolestaan havaittiin, että matematiikan arvosanat 5. luokalla heijastuivat myöhemmin oppilaiden itsetuntoon ja itsetunnon välityksellä oppilaiden kokemiin emotionaalisiin ongelmiin sekä ongelmiin sosiaalisissa suhteissa. Koska matemaattis-luonnontieteelliset aineet vaativat usein muita aineita enemmän ponnistelua sujuakseen, oppija saattaa kohdata niissä myös muita kouluaineita enemmän epäonnistumisen kokemuksia.

Numeroarviointi näissä aineissa taas saattaa entisestään vahvistaa opiskelijan kielteisiä käsityksiä itsestään niiden oppijana. Se asettaa hänet suoraan vertailuun muiden oppilaiden oletetun lahjakkuuden kanssa ja ohjaa tällä tavalla huomiota eroihin omissa ja muiden nykyisissä kyvyissä — ei siihen, että edistyminen on kyllä mahdollista, vaikka se jokaisella tapahtuisikin hieman eri tahtiin.



Minna Miao on psykologi, kirjailija ja valmentaja. Hän on kiinnostunut arvotyöskentelystä, luovasta ajattelusta sekä oppimisen harjoittelun psykologiasta — ja ennen kaikkea niiden mahdollisuuksista tukea ihmisiä matkalla kohti kukoistusta ja merkityksellistä elämää.

  • 1. painos, 2021
  • ISBN 978-952-370-161-8
  • Nidottu, 231 sivua
  • Tilausnumero 184079863

Auta muita tekemään ostopäätös ja arvioi tuote!

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.