Mistä kaikkialta löytyy pöriseviä sanoja? Millaisia kutkuttavia juonenkäänteitä voi sujauttaa tarinaan? Millaisia kirjoja on menninkäisten kirjastossa? Arkiset asiat alkavat näyttää erilaisilta, kun laittaa Rapina-apinan mielimyssyn päähän ja astuu sanataiteen maailmaan.
Sanataiteella voidaan luoda pohjaa kielitajun, sanavaraston ja lukutaidon ja -innon kehittymiselle. Lukuhetkiin yhdistetty sanataide vahvistaa lapsen osallisuutta ja innostaa häntä ilmaisemaan itseään omien tekstien ja tarinoiden avulla.
Rapina-apina koostuu samaistuttavista arjen tarinoista ja kuhunkin tarinaan liittyvistä sanataideharjoituksista, joissa leikitään ja taiteillaan sanojen lisäksi musiikin, kuvallisen ilmaisun ja liikkeen avulla.
Teos sopii varhaiskasvatukseen, esi- ja alkuopetukseen sekä koteihin.
Harjoitukset eivät vaadi lapselta kirjoitus- tai lukutaitoa, sillä aikuinen toimii tarvittaessa kirjurina.
Mirkka Auvinen on runoilija, musiikki- ja kasvatusalan ammattilainen ja suurperheen äiti. Hän työskentelee kirjastonhoitajana lasten- ja nuortenkirjallisuuden sekä sanataiteen parissa. Hän on kiinnostunut taiteen vaikutuksesta yksilön kasvuun ja hyvinvointiin.
Kuvittaja-kuvataiteilija Susanna Sinivirran töissä luonto on keskeinen elementti. Kerroksellisuus ja leikkisyys kuvaavat hyvin hänen tapaansa luoda kuvaa. Toivo, valo ja lämpö ovat hänelle tärkeitä arvoja.