Miten oppimiseen varatun ajan voi käyttää parhaiten hyödyksi? Tepsiikö uudelleen lukeminen vai olisiko pikemminkin palautettava asioita mieleen muistin kätköistä? Mikä auttaisi keskittymään? Kuinka hiipunut motivaatio elvytetään?
Oppiminen edellyttää paljon enemmän kuin pänttäämistä ja istumalihaksia. Oppimiseen vaikuttavat opiskelutekniikan lisäksi monet motivaatioon, tunteisiin, ajankäyttöön ja tottumuksiin liittyvät tekijät. Oppimiskoodi avaa oppimisen salaisuudet konkreettisiksi, kehitettävissä oleviksi taidoiksi ja antaa ratkaisuja kiperiinkin oppimisen pulmiin.
Oppimisen psykologiaan perustuvat neuvot helpottavat uusien tapojen ja opiskelutekniikoiden omaksumista millä tahansa kouluasteella. Lisäksi lukuisat esimerkit tuovat ilmiöt lähelle oppijoiden omia kokemuksia.
Kirjan ensimmäisessä osassa käsitellään toiminnan taitoja: suunnittelua, tavoitteiden asettamista, aloittamista ja keskittymistä. Ajan jakaminen viisaasti kuuluu myös tämän osan sisältöihin.
Kirjan toisessa osassa tarkastellaan opiskelutekniikkaan ja opiskelun käytäntöihin liittyviä taitoja. Oppimista edistävät ymmärtämiseen tähtääminen, kysymysten esittäminen, tiedon jäsentely ja muokkaaminen sekä mieleen palauttava harjoittelu. Oppimistilanteissa tärkeitä taitoja ovat kyky tavoitteelliseen harjoitteluun sekä kyky kehitellä ja ilmaista ajatuksia kirjoittaen. Tiivistettynä tämän osan taidot ovat oppimiseen liittyviä ajattelutaitoja.
Kirjan kolmannessa osassa käsitellään teemoja, joita voi yhdistäen kuvata tunnetaidoiksi. Näitä ovat motivaation rakentaminen, oppimiseen liittyvien tunteiden käsitteleminen, jännityksen ja stressin hallinta sekä palautumistaidot. Kirjan päätteeksi pohditaan yhdessä oppimisen mahdollisuuksia.
PsM Tiina-Maria Päivänsalo on toiminut psykologian aineenopettajana lukiossa parikymmentä vuotta ja on kokenut oppikirjailija. Hän on perehtynyt erityisesti oppimisen psykologiaan ja ajattelun taitoja kehittävään pedagogiikkaan.
Opetan ja odotan, että oppimista tapahtuu. Saatan pitää sitä itsestään selvänä. Opettajana voin tukea oppimista, mutta en voi oppia kenenkään puolesta. Mitä pidemmälle koulupolulla edetään, sitä enemmän oletetaan, että oppiminen on opiskelijan itsensä vastuulla. Opintojen jälkeen oppiminen jatkuu työelämässä ja harrastusten parissa.
Olen lukion opettaja ja jokin aika sitten pysähdyin miettimään, mitä oppiminen ja opiskeleminen oikeastaan oppijalta vaatii. Olin toki ajatellut oppimista koko urani. Rakentanut kursseja, suunnitellut oppitunteja ja yrittänyt kaikin keinoin tehdä oppimisesta hieman helpompaa. Silti tarvitsin näkökulman vaihdosta. Mitä oppiminen vaatii oppijalta — peruskoulussa, lukiossa, ammattikoulussa, korkea-asteen opinnoissa? Riittääkö annettujen tehtävien tekeminen ja lukutaito? Jos ei, mitä muuta tarvitaan?
Aloin kehitellä ja opettaa kurssia nimeltä ”Oppimisen taidot”. Kuuntelin opiskelijoita. Tein kokeiluja. Etsin tietoa. Luin, ajattelin ja kirjoitin. Olen tehnyt sitä nyt kahdeksan vuotta. Lopulta tuloksena on tämä kirja, jota pidät kädessäsi.
Oppimiskoodin rakentaminen on ollut moniulotteinen ja rikas matka. Kerta toisensa jälkeen olen huomannut opettavani myös itseäni. Työelämässä toimivana aikuisena hyödyn esimerkiksi palautumisen keinoihin, ajankäy- tön hallintaan ja keskittymiseen liittyvästä tiedosta. Opiskelijan tarvitsemat taidot ovat osa lähes jokaisen aikuisen arkea. Oppimisen taitojen kehittäminen on hyödyllistä jokaisessa elämänvaiheessa. On hienoa, jos perusteet näiden taitojen oppimiseen luodaan jo varhaisina kouluvuosina.
Tiina-Maria Päivänsalo kirjan alussa
Katso Oppimiskoodi - kuinka oppiminen onnistuu -webinaaritallenne: