Kouluttaja, opettaja-tutkija, tietokirjailija FT Hannu Moilanen tulee mielellään kouluttamaan teitä tekoälyn hyödyntämisestä opetuksessa tai opetuksen liikunnallistamisesta. Semmareissa laulava Hannu on kokenut kouluttaja ja inspiroiva esiintyjä, joka on käynyt kouluttamassa yli 200 oppilaitoksessa ympäri Suomea. Hän on kouluttanut opettajia alakoulusta aina toiselle asteelle asti. Hän voi luennoida myös oppilaille tai opiskelijoille ja hänet voi tilata puhumaan esimerkiksi vanhempainiltaan.
Hannu on tutkinut tekoälyn hyödyntämistä koulumaailmassa vuodesta 2016 alkaen muun muassa työskentelemällä tutkijana ja asiantuntijana Jyväskylän yliopiston tekoälyhankkeissa sekä kokeilemalla eri tekoälysovelluksia oppilaidensa ja opetusharjoittelijoidensa kanssa käytännön opetustyössä normaalikoululla. Vuonna 2020 ilmestyneessä koulutusteknologian väitöskirjassaan hän muun muassa tarkasteli tekoälyn mahdollisuuksia jalostaa uutta tietoa koulusta kertyneestä datasta.
Hannu toimii parhaillaan useassa tekoälyyn ja tulevaisuuden oppimisympäristöjen kehittämiseen liittyvissä hankkeissa sekä opettaa fysiikkaa ja kemiaa Jyväskylän yliopiston normaalikoululla. Tämä takaa sen, että teorian ja uusimman tutkimustiedon lisäksi hänellä vahvaa käytännön kokemusta eri teknologioiden sekä uusimpien tekoälysovellusten hyödyntämisestä koulun arjessa.
TEKOÄLY OPPIMISEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄJÄNÄ KOULUSSA -KOULUTUS
Oppimista tukevien tekoäly-sovellusten kehitys on ollut viime aikoina huikeaa, mikä haastaa perinteisen oppimisen ja opettajan perinteisen roolin luokkahuoneessa. Tekoäly oppimisen ja hyvinvoinnin edistäjänä koulussa -koulutuksessa käydään läpi perusteet tekoälystä, sen sovelluksista opetuksessa sekä miten tekoälyä voidaan käyttää opettajan työn tukena helpottamaan muun muassa arviointia, tuntien suunnittelua ja raportointia. Koulutuksessa opitaan lisäksi tekoälyn ja eri sovellusten mahdollisuuksista lisätä oppimisen merkityksellisyyttä ja oppilaan hyvinvointia.
Koulutus tarkastelee tekoälyn sekä koulusta kertyvän datan mahdollisuuksia ilmiöiden oppimisessa ja hyvinvoinnin tukemisessa. Lisäksi koulutuksessa opitaan, miten tekoälyä voidaan hyödyntää vastuullisesti ja kestävästi, sekä arvioidaan sen mahdollisia vaikutuksista tulevaisuuden opetukseen ja kouluun.
”Koulutuksen tärkein tehtävä on tehdä oppilaista enemmän humaaneja. Tekoälysovellusten käyttöä kouluissa pitää pohtia ja tutkia kriittisesti siitä näkökulmasta, mitä vaikutuksia sillä on ihmisyyteen, hyvinvointiin ja oppimiseen”, kertoo Hannu.
Koulutus on saatavilla kolmen tai kuuden tunnin kestoisena. Kuuden tunnin koulutuspaketti tarjoaa opettajalle kattavan ja ajankohtaisen paketin tekoälyn tämän hetkisistä mahdollisuuksista edistää oppimista ja hyvinvointia koulussa. Koulutuksen painopistealueet voidaan räätälöidä tilaajan toiveen mukaisesti.
3 tunnin peruskoulutus koostuu seuraavista teemoista:
I. Johdanto tekoälyyn • Mikä on tekoäly ja miten se toimii? • Miten tekoälyä hyödynnetään nykypäivän yhteiskunnassa eri aloilla? • Tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuudet/uhat koulussa?
II. Tekoälyn soveltaminen opetuksessa. Käytännön harjoituksia ja tämän hetken kyvyikkäimpiiin tekoälysovelluksiin tutustumista. • Miten tekoälyä voi hyödyntää opetuksessa? • Konkreettisia esimerkkejä eri tekoälysovellusten käytöstä koulussa: Opetuksen personointi, oppimateriaalien skaalautuvuus ja yksilöllisemmät oppimispolut. Oppituntien ja kurssien suunnittelu. Tiivistelmät tekstistä ja videoista. Tiedon haku. Keskusteluapuri. Käsitteiden selitys, tehtävien tekeminen. Arviointi ja palautteen antaminen. Wilma-viestittely. Esitysten tekeminen. Kuvien tekeminen tekstistä. Animaatioiden/videoiden tekeminen tekstistä. Powerpoint-esitysten tekeminen. Esityksen ideointi.
III. Etiikka ja tekoäly • Mitä eettisiä kysymyksiä liittyy tekoälyn käyttöön opetuksessa? • Lisääkö tekoäly hyvinvointia ja oppimista? • Miten voidaan varmistaa, että tekoälyn käyttö koulutuksessa on eettisesti kestävää? • Miten opettajat ja opiskelijat voivat oppia käyttämään tekoälyä vastuullisesti?
AIVOT LIIKKEELLE! MITEN LIIKUNNALLISTAA OPPIMISTA? -KOULUTUS
Kaikki mikä edistää kehon terveyttä, edistää myös aivojen hyvinvointia ja oppimiskykyä. Tässä koulutuksessa saatte vinkkejä, joilla voidaan edistää oppilaan keskittymistä, oppimista hyvinvointia sekä vaikuttaa tutkitusti positiivisesti oppimiskokemukseen.
Aivot liikkeelle! -koulutuksen aikana saatte ideoita, miksi opetusta kannattaa liikunnallistaa, miten sen voi tehdä matalalla kynnyksellä, eri aineiden oppitunneilla, mobiililaitteiden avulla, yhteisinä oppimiskokonaisuuksina ja koko koulun yhteisenä asiana. Lisäksi kuulette uusimpia tutkimustuloksia, jotka motivoivat opetuksen liikunnallistamiseen. Teoriaa ja sovellusideoita käydään toiminnan lomassa yhdessä keskustellen. Käytännön osiossa harjoitellaan esimerkiksi mobiililaitteiden ja sovellusten käyttöä apuna opetuksessa.
Hauskoja ja monipuolisia ideoita löydät Aivot liikkeelle! - Tehosta oppimista yläkoulussa ja lukiossa -kirjasta, jonka Hannu on kirjoittanut yhdessä Helena Salakan kanssa. Kirjassa esitellään runsaasti työtapoja, joissa liikkuminen yhdistyy luonnolliseksi osaksi oppituntia — ihan tavallisessa luokassa ja ilman erityisiä välineitä. Voit kysyä tarjousta kirjasta koulutuksen yhteydessä.
Haluatko tilata Hannun kouluttamaan työyhteisöänne, oppilaita tai opiskelijoita?
Kerro minulle arvioitu osallistujamäärä, toivottu ajankohta, kesto ja paikkakunta, jolle suunnittelet koulutusta — teen sinulle tarjouksen. Kerrothan myös, millainen kohderyhmä koulutuksella olisi. Koulutus on saatavilla myös webinaarina, jos käytössänne on jokin webinaarialusta.
Ota yhteyttä: Mari Puttonen koulutuskoordinaattori mari.puttonen(at)opettajantietopalvelu.fi
Chat - Asiakaspalvelija on paikalla
Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.