Ihminen kasvaa ja kehittyy tunteiden kautta
Pienen lapsen päivä voi olla varsinaista tunteiden vuoristorataa. Tunnetilat saattavat vaihtua lennossa ja tunteet tulevat esiin niin voimakkaina, että se hämmentää sekä lasta, että aikuista. Tunteiden säätely on varmasti haastavinta tunnetaitojen opettelussa. Kuinka voin saada lapsen ymmärtämään, että kaikki tunteet ovat tärkeitä ja sallittuja oikeissa mittasuhteissa.
Fanni ja ihmeellinen tunnelämpömittari opettaa lapselle tunnesäätelyn käsitteen. Lapsi ymmärtää, että tunteet vaihtelevat voimakkuudeltaan, ja oppii tunnistamaan omien tunteiden voimakkuuden. Lapsi oppii, mitä haittaa on liian voimakkaista tunteista, ja miksi tunteiden voimakkuutta kannattaa säädellä.
Kirja koostuu Fanni-sarjan muiden kirjojen tavoin valloittavasta tarinasta luettavaksi yhdessä lasten kanssa, tieto-osuudesta aikuiselle, sekä tehtävistä tunnetaitojen harjoittelua varten. Kirjasarjan kuvitus itsessään on niin upea, että houkuttelee tarttumaan teokseen. Taidolla tehty lapsille herättämään mielenkiinto. Suloiset eläinhahmot saavat jo positiiviset tunteet heräämään. Kirjassa on esitelty varsin toimiva työkalu tunteiden säätelyn harjoittelemiseen.
Tunnelämpömittari auttaa tunteiden säätelemisessä. Mittari on jaettu kolmeen alueeseen, vihreään, keltaiseen ja punaiseen. Värit kuvaavat tunteen voimakkuutta. Tunnelämpömittari on konkreettinen tapa käsitellä tunteidensäätelyä. Jokainen tunne liikkuu lievästä voimakkaaseen. On tärkeää oppia tunnistamaan tunteen voimakkuus, jotta niitä voi oppia säätelemään.
Tunnetaito kirjallisuutta lukiessa minulle heräsi ajatus. Voisiko hyvällä tunnetaito-ohjauksella vähentää mielenterveys ja päihde ongelmia, jopa rikollisuutta? Onneksi tunnetaidot on otettu mukaan opetussuunnitelmaan lähes jokaisessa oppiaineessa.
Lapsi oppii tunnetaidot mallintamalla. Aikuiset toimivat tässä esimerkkinä. Minkälaiset ovat sinun tunnetaitosi? Kannattaa lukea Mirjam Virtasen Kuusi askelta tunnetaitajaksi. Pääset tutustumaan miten opettaja voi kehittää omaa emotionaalista osaamistaan.
Kirjoittaja:
Sini Satukangas
Koulunkäyntiavustaja, iltapäiväkerhon vastuuohjaaja, ympäristökasvattaja sekä asumispalvelu työntekijä
TUTUSTU LISÄÄ.