Maksutavoissa on rajoituksia 20.12.-31.12 välisenä aikana verokantamuutosten vuoksi.
Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.


Kauniita asioita itsestä


Kun saa inspiraatiokortit käteensä ensimmäistä kertaa, on pakko istua aloilleen ja käydä jokainen kuva yksitellen läpi. Korttipakka koostuu 47:stä tunnelmakuvasta, ja niihin liittyvistä mietelauseista. Ne on valokuvannut Krista Keltanen, ja korteista löytyvät lauseet ovat muutosvalmentaja Maaretta Tukiaisen.

Korttien mukana tulee myös pieni tietoisku inspiraatiosta teorian tasolla. Inspiraation kerrotaan muodostuvan monin eri tavoin ja sisältävän tietyt vaiheet, joiden järjestys voi vaihdella. Kortit on jaoteltu näiden kuuden vaiheen mukaan; tyhjentäminen, avautuminen, tutkiminen, oivaltaminen, rikastaminen ja edistäminen.

Hetken kortteja hypisteltyäni, valitsen itselleni mieluisimmat 3 korttia. On jännittävää huomata, että kortit ovat keskenään hyvin samantyyppisiä. Voi olla, että tiivis koulusyksy näkyy korteissani, joista yhdessä on pehmeä keltainen sänky ja teksti “Etsi tila, jossa sinun on hyvä olla”.

Korteissa on annettu toimintaohje, joiden avulla korttipakkaa voi käyttää. Niiden mukaan ensin tulisi miettiä haaste tai tilanne, johon etsii inspiraatiota, ja tämän jälkeen nostaa kortti sattumanvaraisesti tai valitsemalla. Lopuksi tulisi miettiä, mitä uutta kortti tuo ongelmaan, ja kuinka inspiraatio näkyisi käytännön tasolla ongelman ratkaisussa.


Toimin itse luokanopettajana ja opetan viidettä luokkaa. Päätin testata kortteja heidän kanssaan. Epäilin, että mietelauseiden pohtiminen saattaa olla lapsille turhan haastavaa ja päätin, että keskitymme lähinnä kuviin. Istuin yhdessä lasten kanssa ringissä ja levitin kortit keskelle sikin sokin. Annoin tehtävän kahdessa osassa. Ensin pyysin lapsia valitsemaan kortin, joka kuvaa heidän sen aamun tunnelmaansa ja olotilaansa. Toisessa osassa pyysin lapsia valitsemaan yhden tai useamman kortin, joka kuvastaa heitä itseään.

En osannut etukäteen hahmottaa, kuinka vaikeita tehtävät olisivat lapsille. Lapset ylittivät kuitenkin odotukseni. Kenelläkään lapsista ei ollut ongelmia tehtävänannon ymmärtämisessä, ja innostuneen valinnan jälkeen kaikki lapset löysivät itselleen mieluisat kortit. Kävimme vuorotellen läpi, miksi he olivat päätyneet valitsemaansa korttiin.

“Olen herkkä, ja pidän kauniista asioista.”

“Tykkään keksiä uusia ideoita, ja olen iloinen.”

“Haluaisin matkustella eri maissa.”

“Aamuni oli kuin liplattava vesi. Rauhallinen ja kiva.”


Osa oppilaista oli lukenut tekstit, vaikka en ollut heitä siihen erikseen kehottanut, ja he osasivat pohtia sen merkitystä itselleen. Toisaalta vaikka kortti oli valittu kuvan perusteella, lasten pohdinnat olivat hyvin perusteltuja. Monet pohtivat korttia oman luonteensa kautta, osa taas halusi kyseisen kortin tilanteeseen. Yhtään riitaa ei syntynyt korteista, koska erilaisia kuvia riitti niin paljon.

Kun lopuksi kyselin lasten mielipiteitä korteista, palaute oli erittäin positiivista. Kaikki halusivat testata kortteja uudestaan, ja jokaisen mielestä korttien valitseminen oli hauskaa. Lapset myös sanoivat, että kortit tekivät aamusta erilaisen ja yllättävän. Tähän kiteytyy mielestäni korttien paras puoli. Kortit kannustavat lapsia miettimään omaa itseään hieman eri vinkkelistä. Kauniilla kuvilla on eheyttävä vaikutus, koska kaikki löytävät niiden avulla jonkin kauniin asian itsestään.

Inspiraatiokorttien käytössä vain mielikuvitus on rajana. Ne soveltuvat kaiken ikäisten käyttöön ja hyvin erilaisiin tapahtumiin. Lisäksi kortteja voi käyttää yhtenä pakkana tai esimerkiksi käsitellä yhtä korttia ja sen teemaa tarkemmin. Ne ovat mielestäni oiva apuväline kaikille kouluttajille ja kasvattajille, ja ovathan ne aivan ihanat myös omalle yöpöydälle.

Minttu Kauppila, luokanopettaja

Tilaa Inspiraatiokortit


Takaisin kirjablogi -listaukseen>>



Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.