Käytännön tietoa psyykkisesti oireilevista oppilaista
Lasten ja nuorten mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet ja monet opettajat kohtaavat työssään psyykkisesti oireilevia oppilaita. Mira Talala, koulukuraattori ja psykoterapeutti vastaa opettajien tiedon tarpeeseen teoksellaan
Psyykkisesti oireileva oppilas.
Kirjassa käsitellään reaktiivista psyykkistä oireilua neurologisen sijaan, mikä on ehkä vähemmän pinnalla ollut näkökulma. Olen tutustunut paljon psykiatriaan ja lasten haastavaan käytökseen ja mietin etukäteen, tuoko kirja minulle uutta tietoa. Reaktiivisen käytöksen näkökulma ja Talalan lukuisat käytännön ajatukset ja esimerkit kuitenkin opettavat paljon.
Teoksen alussa esitellään psykoterapeuttinen näkökulma psyykkiseen oireiluun. Tämä on todella mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä luku. Siinä puhutaan muun muassa temperamenttieroista ja siitä, miten erilaiset temperamentit saattavat näyttäytyä psyykkisenä oireiluna. Lisäksi käsitellään lapsen tarpeita ja niiden täyttämättä jättämistä, sekä miten tämä voi näkyä psyykkisenä oireiluna. Aloin heti miettimään oman luokkani oppilaita ja sitä, miten luvun sanomassa piilee totuuden siemen.
Teoksessa käsitellään lasten ja nuorten masennusta, ahdistuneisuushäiriöitä, koulu-uupumusta ja kouluhaluttomuutta sekä tunne-elämän ja käytöksen haasteita. Psyykkistä oireilua käsitellään selkeästi, yksinkertaisesti ja käytännön tasolla. Huomasin heti, että minulla on ollut jostain oireista väärä käsitys.
Teksti on nopealukuista ja kiinnostavaa, sillä uuden tiedon välissä on aina oppilasesimerkkejä ja vinkkejä tukitoimiin. Käytösoireet pilkotaan tarkasti osiin, ja sitten analysoidaan, mistä ne johtuvat. Tunnustan, että yleensä vastaavaa aihetta käsittelevän kirjan lukeminen vapaa-ajalla alkaa nukuttaa, mutta nyt tarkkaavaisuuteni heräsi ja pysyi yllä niin, että monta kymmentä sivua tuli luettua pienessä hetkessä.
Kirjan lopussa on hyvää asiaa työntekijänä jaksamisesta. Luvussa käsitellään tunnesäätelyä, uskomuksia, arvoja ja työn rajaamista, ja tiedon tueksi on muutama pientä jaksamista tukeva harjoitus. Otin heti käyttöön niistä yhden ja työviikon jälkeen oloni oli rentoutuneempi kuin yleensä.
Kaiken kaikkiaan kirja oli erinomainen ja helppolukuinen käytännön tietopaketti lasten ja nuorten psyykkisestä oireilusta. Suosittelen sen lukemista kaikille opettajille, jotta osaamme paremmin tunnistaa lasten ja nuorten psyykkisen oireilun. Tässä aiheessa tieto ei lisää tuskaa, vaan tuo ymmärrystä sekä mahdollisuuden puuttua lasten ja nuorten pahoinvointiin tarpeeksi varhaisessa vaiheessa.
Kirjoittaja: Vilma-Riikka Tiittanen
erityisluokanopettajaTILAA.