Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.



Kolmen kohdan ohjeistus haastavien opetustilanteiden käsittelyyn

Opetustyössä tulee haastavia tilanteita eteen jatkuvasti. Välillä ne ovat myös poikkeuksellisen voimakkaita. Joku oppilaista joutuu kiusatuksi; joku sairastuu tai loukkaantuu vakavasti; joku muuttaa ja joutuu jättämään luokan. Haastavien tilanteiden kirjo on valtava.

Jotta tällaiset tilanteet tulisivat käsitellyksi kunnolla ja samalla hyödynnettyä tunnetaitojen oppimismahdollisuuksina ja kehittymisen tukena, olisi tärkeää katsoa tilanteita ainakin kolmesta näkökulmasta: faktojen, tunteiden ja oppimisen kautta. Silloin oppilaiden mieleen rakentuu ehjä ja kokonainen käsitys tilanteesta.

Tämä kolmen kohdan ohjeistus voi toimia keskustelun punaisena lankana monenlaisissa tilanteissa:


1. Mitä todella tapahtui?
Käymällä läpi keskeiset faktat autat oppilaita luomaan selkeän kuvan tapahtumista ja tosiasioista. Käykää siis riittävän tarkasti läpi, mitä ihan oikeasti on tapahtunut. Näin saatte tosiasiat järjestykseen.

”Saimme siis eilen tietää, että Pasi muuttaa uudelle paikkakunnalle ja vaihtaa koulua. Hän muuttaa Tampereelle. Sinne on täältä yli sata kilometriä. Emme siis tule näkemään Pasia enää ainakaan usein, välimatka on sen verran pitkä.”

2. Miltä tuntui?
Käymällä läpi ja auttamalla sanoittamaan tilanteessa koetut tunteet autat oppilaita rakentamaan tunnetasolla ehjän kuvan tilanteesta.

”Pasi on monille tärkeä ystävä ja hurjan kiva luokkakaveri meille kaikille. Kuten moni onkin jo sanonut, tämä tuntuu kurjalta ja surulliselta. Meille tulee ikävä Pasia.”

3. Mitä tästä opittiin?
Kirkastamalla tilanteesta syntyvät opit autat oppilaita antamaan tilanteelle merkityksen; tästäkin ikävästä tilanteesta seurasi jotain arvokasta. Merkityksen kirkastamisen aika on usein vasta myöhemmin, kun faktoja ja tunteita on käsitelty riittävästi. Merkityksen kirkastaminen on silti tärkeä osa haastavan tilanteen käsittelyä, joten sitä ei kannata unohtaa.

”Tällaisessa tilanteessa, kun yksi lähtee, tulee tietoiseksi siitä, miten arvokkaita meidän ystävämme ja luokkakaverimme ovatkaan. Pasi on tuonut meille paljon arvokkaita asioita, jotka huomaamme nyt selvemmin, kun hän on muuttanut muualle. Osaammekohan me nyt arvostaa niitä ihmisiä, jotka tällä hetkellä ovat meidän lähellämme? Oletko koskaan sanonut luokkakaverillesi, miten tärkeä hän on sinulle?”



Lähde: Anuliisa Lahtinen — Jarkko Rantanen
Tunnetaidot opetustyössä
Opas haastaviin tilanteisiin
PS-kustannus, 1. painos 2019


TILAA KIRJA TÄSTÄ.


Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.