Kirjan asettelu on mahtava! Se etenee viikoittain koulun lukuvuoden kanssa edeten eli heti viikolta 33 "kesäkuulumiset" -osiosta aina viikolle 22 "lukuvuoden päätös nuotiolla" -lukuun. Opettajan ei todella tarvitse kuin avata oikea aukeama ja tuntisuunnitelma leviää silmien eteen loogisessa järjestyksessä. Toki osa opetustuokioista tarvitsee enemmän valmistelua ja joitakin välineitäkin, mutta nämä "työläämmät" osiot voi myös halutessaan korvata jollakin muulla tai jättää kokonaisuuden kärsimättä poiskin. Tuokiot on suunniteltu pääsääntöisesti niin, ettei niiden järjestäminen olisi vaivalloista vaan helppoa ja toiminnallista, ja ulos todella innostuttaisiin lähtemään. Joko ulos luokkahuoneesta tai ihan pihallekin asti, mikä toki on kirjan perimmäinen tavoite. Säässä kuin säässä.
Pari viikkoa sitten tupsahti eteen "yllättäen" (niin kuin joka vuosi) Aleksis Kiven päivä, jota en ollut sen kummemmin ehtinyt vielä ajatella. Nappasin kirjan käteeni, avasin sivun viikon 41 kohdalta, jossa luki "Teema: Aleksis Kiven päivä 10.10", ja mukava oppitunti oli sillä suunniteltu. Tällä kertaa toteutimme aukeaman pituisen suunnitelman tosin sisätiloissa, mutta tässäkin piilee kirjan vahvuus — suurin osa monipuolisista leikeistä ja harjoituksista on toteutettavissa sisätiloissakin pienellä kekseliäisyydellä. Samaa leikkimuotoa voi myös hyödyntää eri oppiaineissa, kunhan tapa on ensin oppilaille tuttu. Esim. "Sokkokertaus" viikolta 12 sopii minkä tahansa aineen kertaustunniksi soveltamalla tehtäviä tarpeen mukaan.
Olen myös kokeillut "Opi Latinaa" -tehtävää, matikan "metkat mittayksiköt" -muuntelutehtävää, historian säätyjen opiskelua "säätypelin" mukaan luokassa historian keskiaikajaksoon liittyen (viikko 50) ja Teemaa "Luokkahengen punaista lankaa etsimässä". Odotan innolla mitä vinkkejä saan tulevien Kalevalanpäivän, Ystävänpäivän, tai Eurooppa-päivän havainnollistamiseen luokkani kanssa. Aion myös kurkata viikon 16 "geometriaa kentällä-aukeamaa" sekä päättää lukuvuoden "tänä vuonna opittua" ja "Lukuvuoden päätös nuotiolla" -vinkkien mukaisesti.
Sisältö on jaettu TUOKIOHIN viikoittain, ja niiden alussa mainitaan oppiaine tai kokonaisuus, johon aukeaman sisältö on tarkoitettu. Näitä ovat mm. Äidinkieli, Teema, Matematiikka, Kaikki aineet. Olen myös hyppinyt kirjaa sivulta toiselle, ja kokeillut harjoitteita irrallisina leikkeinä, ja tämäkin toimii. Olen toteuttanut vain osan aukeaman tehtävistä, mikä toimii sekin rikkomatta kokonaisuutta. Lopussa on kymmeniä sivuja liitteitä, joista löytyy kaikki varsinaisilla sivuilla mainitut leikit ja tehtävät ja niihin tarvittavat monisteet yms.
Tätä kirjaa selatessa tulee mieleen, että on ihanaa, kun joku (Henna ja Matti) on ajatellut näin paljon puolestani valmiiksi! Joku on ottanut huomioon kouluvuoden ja jaotellut sen viikkoihin, ja tarjoaa minulle helposti omaksuttavaa ja toteutettavaa vinkkiä kouluvuoden jokaista viikkoa rikastuttamaan. Tämän kirjan avulla voisi siirtää koko kouluvuoden opetuksen pihalle niin halutessaan!