Maksutavoissa on rajoituksia 20.12.-31.12 välisenä aikana verokantamuutosten vuoksi.
Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.



Loikkaa kuvikseen! -kirja johdattelee opettajan tavoitteellisen kuvataidekasvatuksen äärelle

Työssäni opettajana olen huomannut, ettei kuvataiteen opettamiseen ole kovinkaan paljon tarjolla valmiita, opetussuunnitelmaan pohjautuvia opetusideoita. Toki Pinterest on pullollaan kekseliäitä ja hauskoja ideoita kuvistunneille, mutta kuten muissakin oppiaineissa, myös kuvataiteessa tavoitteiden ja harjoitusten tulisi pohjautua opetussuunnitelmaan ja oppilaiden kanssa tulisi tutustua monipuolisesti erilaisiin kuvataiteen työtapoihin. Loikkaa kuvikseen! -kirja johdattelee opettajan kuin opettajan tavoitteellisen kuvataidekasvatuksen äärelle ja tarjoaa hyvin ohjeistettuja, opetussuunnitelmaan pohjautuvia ja vaihtelevia töitä vuosiluokkien 1.—7. kuvataidetunneille.

Loikkaa kuvikseen! -kirjassa on vuosiluokille 1.—7. suunnattuja tehtäviä kuvataiteen opetukseen. Ideoiden jako vuosiluokkiin pohjautuu opetussuunnitelmaan, mutta kuten kirjan tekijät itsekin mainitsevat, ei vuosiluokkiin kannata suhtautua ehdottomasti. Toisin sanoen, kirjasta löytyy laajasti erilaisia ideoita, joista opettaja voi valita ryhmälleen ja luokka-asteelleen sopivia tehtäviä myös toisten luokka-asteiden tehtävien joukosta.

Jokaisesta työideasta on kirjoitettu oppilaille kohdistuva pedagoginen tavoite, jonka voi sanoittaa oppilaille aina tunnin aluksi. Pedagoginen tavoite ohjaa toimintaa oikeaan suuntaan ja näkisin sen kirjaamisen helpottavan myös arviointia. Lisäksi useimmissa tehtävissä on aluksi taustatietoja opettajalle ennen työskentelyn aloittamista. Taustatiedot voivat liittyä esimerkikiksi vuosiluokan tavoitteisiin ja työhön soveltuviin teorioihin tai niissä voidaan antaa myös vinkkejä mihin kokonaisuuteen ja esimerkiksi laaja-alaisiin taitoihin kyseinen tehtävä liittyy.

Tehtävän toteutus on tehty opettajalle mahdollisimman helpoksi. Jokaisesta työstä on kirjattuna ylös tarvittavat tarvikkeet ja työohjeet, joihin usein liittyy myös narratiivi siitä, miten opettajan kannattaa johdatella oppilaat erilaisiin työvaiheisiin. Lisäksi kirjassa on sekä visuaalisia ohjeita että myös valmiiden töiden kuvia, jotka helpottavat työn ohjaamista. Kirjasta löytyy myös kuvataiteen opettamiseen liittyvän sanaston avaamista sekä lista koulun kuvataidehankintojen tärkeistä perustarvikkeista.

Olen todella kiitollinen siitä, että tällainen kirja on tehty innostamaan ja tukemaan opettajien työtä kuvataidekasvatuksen parissa. Kaiken kaikkiaan kirja on visuaalisesti houkutteleva, helposti lähestyttävä ja vuosiluokkien tehtävät ovat valtaisan monipuolisia. Erityisesti suosittelen tätä kirjaa sinulle, joka opetat kuvataidetta, mutta et ole siihen sen kummemmin erikoistunut. Tämä kirja auttoi itseäni selkeyttämään kuvataiteen opettamiseen liittyviä teemoja ja tavoitteita sekä materiaalien monipuolisuutta ja erilaisia käsitteitä.

Kirjoittaja:
Niina Fernström
Resurssiopettaja

TUTUSTU LISÄÄ.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.