Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.



Eriyttämisellä pyritään vaikuttamaan oppilaiden itsetuntoon ja oppimiseen vahvuuksien kautta

Eriyttämisellä voimme tukea oppilasta ja luokkaa sekä auttaa oppilaita pienin, jopa huomaamattomin keinoin. Eriyttämisellä pystymme tukemaan oppilaan motivaatiota, itsetuntoa ja oppimista. Sillä tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla yleisopetuksen opetussuunnitelmaan kuuluvaa ainesta muunnellaan tai muokataan. Eriyttäminen voi kohdistua muun muassa opetuksen sisältöihin, käytettäviin opetusmateriaaleihin ja -menetelmiin, työtapoihin, koulu- ja kotitehtävien määrään sekä käytettävissä olevaan aikaan.

Oppilaan oppimista pitää tukea parhaalla mahdollisella tavalla

Tarkoitus on ehkäistä ongelmia ajoissa ja välttää tuen tarpeen syntymistä. Eriyttämällä pyritään myös tekemään oppimisympäristö mahdollisimman esteettömäksi jokaiselle oppilaalle. Opetuksen eriyttäminen on opetukseen kuuluva aina se ensisijainen suunnitelmallinen keino ottaa huomioon opetusryhmän tarpeet ja oppilaiden erilaisuus. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni oppilas oppii ja pystyy näyttämään osaamisensa oppitunneilla. Eriyttäminen koskee niin heikkoja kuin lahjakkaita oppilaita.

Neljä eriyttämisen hyötyä:

1. Oppimisvaikeuksien ehkäisy
2. Oppimistulosten parantuminen
3. Kouluviihtyvyyden lisääntyminen
4. Oppilaiden yksilöllisyyden parempi huomioon ottaminen

Lähde:
Tiina Vitka
Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja
PS-kustannus, 2021

TILAA TÄSTÄ.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.