Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.



Huomaa hyvä! -oppilaskortit: Vahvuuksia lapsen näkökulmasta!


Huomaa hyvä! -sarja on monipuolinen ja kattavasti rakennettu pedagoginen kokonaisuus, joka johdattelee käyttäjänsä luonteenvahvuusopetuksen ja positiivisen kasvatuksen mukaansatempaavaan maailmaan. Tässä tekstissä keskityn vain Huomaa hyvä! -sarjan oppilaskortteihin, mutta suosittelen tutustumaan yhtä lailla sarjan muihin hyödyllisiin materiaaleihin.

Oppilaskortit ovat näppärän kokoinen korttipakka, johon kuuluu 26 luonteenvahvuuskorttia, 7 tunnetilakorttia, 10 työskentelykorttia ja 5 arviointikorttia. Jokaisen kortin kääntöpuolella on selkeät, muutamista virkkeistä kootut ajatukset kortin merkityksestä ja käyttötarkoituksesta. Kortit soveltuvatkin erinomaisesti myös hieman nuorempien koululaisten käyttöön, sillä esimerkiksi luonteenvahvuudet on kuvattu yksinkertaisemmassa ja vähäsanaisemmassa muodossa, kuin Huomaa hyvä! -toimintakorteissa.

Vahvuuskorteista löytyvät kaikki luonteenvahvuudet. Vahvuuskortteihin on kirjattu lapsilähtöisesti muutamalla virkkeellä esimerkkejä vahvuuden tunnistamisesta ja käyttämisestä. Erityisen hauska ja toimiva lisä oppilaskorttien vahvuuskorteissa ovat mittarit ”liian vähän ja liian paljon”, jotka kuvaavat miten vahvuuden liika tai liian vähäinen käyttäminen voivat näyttäytyä toiminnassamme.

Tunnekorteissa esitellään seitsemän erilaista tunnetta sekä harjoitellaan tunteiden tunnistamista ja sanoittamista. Tunnekortit ovat mainio konkreettinen apuvälinen tunnetaitojen harjoittelemiseen ja niiden avulla voidaan muun muassa pohtia millaisia ajatuksia eri tunteiden taustalla voi olla.

Työskentelykortit kuvaavat erilaisia arjen tilanteita ja työskentelymuotoja. Työskentelykorttien kautta tilanteita tarkastellaan parhaasta mahdollisesta toimintatavasta käsin. Millaista esimerkiksi parityöskentely, esiintyminen tai yleisönä oleminen parhaimmassa tapauksessa voisi olla? Korttien avulla on antoisaa pohtia työskentelyn mahdollisuuksia: mitä kohti on hyvä pyrkiä ja millainen palkinto hyvin toimivasta työskentelystä odottaa? Arviointikorteilla voi harjoitella arviointia positiivisella, mutta kuitenkin rakentavalla ja tavoitteellisella viitekehyksellä. Kortit eivät keskity vain hyvään tai huonoon suoritukseen, vaan ne johdattelevat lasta pohtimaan työskentelyn eri vaiheissa näkyviä onnistumisia sekä toisaalta myös sitä, mitä kohti kannattaa seuraavaksi tähdätä.

Kirjoittaja:
Niina Fernström
Resurssiopettaja
Vattuniemen ala-asteen koulu

TUTUSTU LISÄÄ.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.