Maksutavoissa on rajoituksia 20.12.-31.12 välisenä aikana verokantamuutosten vuoksi.
Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.


Panosta perustaitoihin


Uusi opetussuunnitelma on liikunnan opetuksen osalta merkinnyt siirtymää lajikeskeisyydestä kohti perusliikuntataitojen vahvistamista ja oppilaiden toimintakyvyn ja hyvinvoinnin edistämistä. Tämä on varmasti oikea suunta — huolet lasten liikkumattomuuden lisääntymisestä ja fyysisen kunnon romahtamisesta eivät ole tuulesta temmattuja. Oppilaiden liikuntakokemukset, joita he hankkivat koulun ulkopuolella, vaihtelevat paljon aktiiviharrastamisesta totaaliseen liikkumattomuuteen. On siis selvää, että oppilaiden kehitys perusliikuntataitojen osalta vaihtelee. Liikuntatunteihin liittyy myös paljon kokemuksia omasta kyvykkyydestä tai sen puutteesta — ja etenkin sen tulemisesta julki. Pieleen menneen matematiikan tehtävän voi piilottaa pulpettiin, mutta liikuntasuoritus on jotain kaikille näkyvää. Moni aikuinen — itseni mukaan lukien - muistaa omilta kouluvuosiltaan ne piinaavat hetket, kun jonotettiin yksi kerrallaan rekille tekemään kieppiä. Kämmenet hikosivat, jalat tärisivät ja kun oma vuoro koitti, lopputuloksena oli epämääräistä ähellystä, tukahdutettua hihittelyä jonossa ja palautus takaisin jonon perälle odottamaan seuraavaa, todennäköisesti yhtä epäonnistunutta yritystä. Yhtä hyvin mieleeni on toisaalta jäänyt se luokkakaverini, joka liikuntatunneilla sai loistaa osaamalla kaiken mahdollisen — ja tämä positiivinen palaute tuli hänelle varmasti todella tarpeeseen, sillä muilla oppitunneilla kiitosta ei juuri herunut. Millaisiin asioihin opettajan tulisi siis liikunnan opetuksessa panostaa, jotta hän osaltaan auttaisi lähtökohdiltaan erilaisia oppilaita innostumaan liikunnallisista elämäntavoista?

Teos Juokse, hyppää, heitä, ota kiinni on yksi työkalu tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Teos käsittelee perusliikuntataitojen opettamista lapsille ja nuorille. Se on mainio käsikirja opettajalle ja antaa hyviä vinkkejä oppilaiden taitojen havainnointiin sekä opetuksen eriyttämiseen. Kirjan on kirjoittanut Jyväskylän yliopiston liikuntapedagogiikan lehtori, liikuntatieteiden tohtori Timo Jaakkola. Teos on itsenäinen jatko-osa Jaakkolan aiemmalle teokselle nimeltä Krokotiilijuoksu ja 234 muuta toimintaideaa motoristen taitojen kehittämiseksi. Krokotiilijuoksu sisältää nimensä mukaisesti valmiita ideoita liikunnallisiin tuokioihin. Juokse, hyppää, heitä, ota kiinni puolestaan pureutuu perusliikuntataitojen mekaniikkaan, taitojen kehittymisen vaiheisiin ja harjoittelun etenemiseen. Lisäksi teoksessa esitetään taitojen harjoitteluun sopivia ideoita. Suosittelen näihin teoksiin tutustumista rinnakkain, sillä Juokse, hyppää, heitä, ota kiinni sisältää paljon viittauksia edeltäjäänsä sekä suosituksia eri taitojen harjoitteluun sopivista, Krokotiilijuoksu-teoksessa esitetyistä toimintaideoista. Toki molemmat kirjat toimivat myös erillisinä kokonaisuuksina.


Teos on helppolukuinen, käytännön työkalu arkeen. Kirjan ensimmäinen osa tarjoaa lukijalle perustietoa lasten ja nuorten kokonaisvaltaisesta kehittymisestä sekä perusliikuntataitojen yhteydestä siihen. Toisessa osassa esitellään yksitellen nämä kirjan nimessäkin mainitut perusliikuntataidot: juokseminen, hyppääminen, heittäminen ja kiinni ottaminen. En ole itse erikoistunut liikunnan opetukseen ja harrastuneisuuden osaltakin kuulun sunnuntaikävelijöiden ja satunnaisjumppaajien joukkoon, joten kirjan lukeminen avasi minulle selkeästi perusliikuntataitojen mekaniikkaa. Etenkin selkeät kuvat liikkeistä sekä tiivistetyt kuvaukset taitojen etenemisestä alkeistasolta kehittyneelle tasolle auttoivat hahmottamaan kehityskaarta konkreettisesti. Harjoitteet on kuvattu selkeästi ja niiden toteuttaminen onnistuu koulun tavanomaisilla välineillä.



Kirjan ideat soveltuvat hyödynnettäväksi niin varhaiskasvatuksessa kuin ala- ja yläluokillakin. Jaakkola huomioi teoksessaan hyvin sen, että eri-ikäisiä lapsia ja nuoria on syytä ohjata, eriyttää ja motivoida eri tavoin. Alle kouluikäiset intoutuvat loikkimaan ja juoksemaan leikin varjolla, mutta yläkoululaisten innostamiseksi ohjaajalla on oltava usein toisenlaiset konstit käytössä. Siksi kuhunkin ikävaiheeseen on esitetty sovellettavaksi erilaisia harjoitteita, apuvälineitä ja oppimista helpottavia mielikuvia.



En ole muutamiin vuosiin opettanut omalle luokalleni liikuntaa. Alkuopetuksessa kuitenkin on luontevaa tarkastella oppimista ja kehitystä kokonaisuutena ja ylittää oppiainerajoja. Siksi pohdinkin kirjaa lukiessani, miten voisin lisätä liikuntaa ja soveltaa perusliikuntataitojen harjoitteita muuhun opetukseen, vaikka varsinaiset liikkatunnit ovatkin toisen opettajan vastuulla. Se on onneksi alkuopetuksessa helppoa — leikkien ja pelien varjolla on helppo motivoida eka-tokaluokkalaiset harjoittelemaan ja muiden oppiaineiden sisältöjä voi poimia harjoitteiden teemoiksi. Ihannehan olisi, että liikkuminen olisi luonteva osa jokaista koulupäivää.


Suvi Kallionkieli


Takaisin kirjablogi -listaukseen>>

Tilaa Juokse, hyppää, heitä, ota kiinni! tästä>>

 

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.