Positiivinen kasvatus: toimiva näkökulma vuorovaikutukseen ja kasvatukseen
Positiivinen kasvatus on ajatusmaailmaltaan raikas ja vakiintuneita käytänteitä puhdistava teos, joka on antoisaa luettavaa niin vanhemmille, opettajille kuin kaikille muillekin positiivisesta kasvatuksesta ja kasvusta kiinnostuneille. Teoksessa käsitellään positiivista kasvatusta tutkimuksen, positiivisen kasvattajan peruspilareiden sekä ei-toivotun käyttäytymisen valossa. Positiivinen kasvatus on kriittisen tärkeä teos kasvattajan merkityksestä ja roolista lapsen elämässä.
Teos luo kattavan katsauksen pitkäjänteiseen, suunnitelmalliseen ja positiivisesti latautuneeseen kasvatustyöhön, jonka tavoitteena on tukea lapsen pärjäämistä niin nykyhetkessä kuin myös tulevaisuudessakin. Positiivinen kasvatus haastaa lukijaa tarkastelemaan omaa arvopohjaansa kasvatuksessa ja sanoittamaan omia vahvuuksia kasvattajana. Lisäksi kirja kannustaa pohtimaan sellaisia vahvuuksia, joita kohti lukija haluaa kasvattajana kehittyä.
Mielestäni teoksen kirjoittaja Tiia Trogen on onnistunut lähestymään lukijaa ihanan empaattisella, mutta kuitenkin sopivan ajatusmalleja haastavalla tavalla, jolloin lukiessa päällimmäiseksi tunteeksi jää innostus ja oivaltamisen ilo.
Tärkein muistutus ja oivallus, jonka Positiivinen kasvatus-teos minulle tarjosi, oli yhteyden merkitys kasvatuksessa. Vuorovaikutus ja yhteys toisiin ihmisiin ovat kaiken inhimillisen toiminnan perusta ja niistä jokaisella ihmisellä on myös tarve ja oikeus päästä osalliseksi. Kirjassa käsitellään yhteyden merkitystä muun muassa osana haastavaa tai ei-toivottua käytöstä ja tarjotaan konkreettisia harjoituksia ja ajatuksia yhteyteen pääsemisestä.
Kirjassa luodaan myös tarpeellisia ja uusia positiivisesti latautuneita käsitteitä, joiden kautta lapsen näkökulma tulee selkeämmin kuulluksi. Erityisesti pidin siitä, kuinka käsite huomionhakuinen esitettiin lapsen tarpeena päästä yhteyteen aikuisen tai muiden kanssaihmisten kanssa. Positiivinen kasvatus on tarpeellinen ja uutta näkökulmaa kasvatukseen esittävä teos, jossa hyvän huomaaminen, vahvuuskeskeisyys ja empaattisuus itseä ja muita kohtaan sisällytetään perustellusti, harkitusti ja kestävästi osaksi lukijan positiivisen kasvattajan arkea.
Kirjoittaja:
Niina Fernström
Resurssiopettaja, Vattuniemen ala-asteen koulu
TUTUSTU LISÄÄ.