Hyvän mielen kirja!
Tätä lukiessa huomaa ajattelevansa, kuinka toivoisi Eliisan tyyppisen opettajan osuvan omien lasten opettajaksi. Miltä heistä tuntuisi saada viettää sadat koulupäivänsä kirjoittajan kaltaisen opettajan kanssa, jonka kaiken toiminnan punaisena lankana on positiivinen psykologia ja positiivisen pedagogiikka. Toki pidemmälle lukiessa myös miettii, kuinka kukaan pystyy moiseen? Voiko jossakin koulussa tai luokassa arki todella soljua auvoisasti eteenpäin kirjoittajan kuvaamalla tavalla?
Mitä ilmeisemmin voi, kun jaksaa vähän miettiä miten asennoituu ja miten toimii. Kaiken pohjana on toki opettajan oma persoona ja asenne ja päätös alkaa ujuttaa koulupäiviin hetkiä, harjoitteita ja toistuvia käytänteitä positiivisen pedagogiikan työkalupakista. Opettajan on oltava itse kiinnostunut aiheesta ja niin sanotusti elettävä niin kuin opettaa, tai harjoitteet voivat jäädä irrallisiksi ja tuntua ehkä oppilaista epäuskottavilta.
Eliisan mukaan työ muuttui näiden oppien myötä itse asiassa huomattavaksi henkisen hyvinvoinnin ja nautinnon lähteeksi. Työpäivät olivat usein täynnä mukavia kohtaamisia niin oppilaiden kuin kollegojenkin kanssa. Energia lisääntyi, ei vähentynyt, vaikka joskus tuntuikin haastavalta mahduttaa harjoitteita 6lk. oppisisältöjen joukkoon. Eliisa varasi luokassaan erillisen tunnin viikossa harjoitteiden tekemiseen, mutta yhtä lailla hän kertoo lukijalle kuinka sovittaa tämä aines muun koulutyön ja oppituntien lomaan oppilaan hyvinvoinnin tukemiseksi ja lisäämiseksi.
Kirja on nopealukuinen, koukuttava ja innostava. Se on jaettu selkeästi kolmeen osaan: Työkalupakin teoreettinen perusta, työkalupakin sisältö sekä työkalupakin tuunaus. Joka osion välissä oli tilaa opettajan omille merkinnöille ja muistiinpanoille muutama houkuttava sivu.
Työkalupakki tarkoittaa kirjoittajan tutkimusvuotena kokeilemia ja hyväksi havaitsemia harjoituksia ja luokan käytäntöjä, joista on helppo napsia parhaat päältä ja lähteä kokeilemaan missä luokassa vaan tai vaikka työpaikan aikuisten kesken. Itse kokeilin 1lk. kanssa mm. ''mikä meni hyvin tänään'', ''kiitollisuusharjoitus'' sekä ''vahvuustreenit'' -harjoituksia. Seuraavaksi ajattelin kokeilla ''luokkakokous'' sekä ''surusyöppö'' -harjoituksia. Ehdottomasti myös ’’päivän vitsi’’ -harjoitusta, jossa halukkaat vuorollaan tulevat luokan eteen kertomaan vitsin tai arvoituksen.
Teoriaosuus on selkeä ja siihen pohjaa koko ohjelma. Se perustuu positiivisen psykologian perustajan Martin Seligmanin PERMA-hyvinvointiteorian viiteen osa-alueeseen. Näillä tarkoitetaan: myönteiset tunteet, sitoutuminen, ihmissuhteet, merkityksellisyys ja saavuttaminen. Eliisa muutti jokaisen PERMA-teorian elementin konkreettisiksi luokkatoiminnoiksi, joihin käytännön harjoitteet sitten pohjaavat. Hän huolehti siitä, että kaikki osa-alueet tulevat kattavasti käsitellyiksi kouluvuoden aikana.
Työkalupakkiin tarttuminen vaatii hitusen rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta ja opettajan oman persoonan panemista peliin. Perinteiset ajattelutavat saattavat korvautua uusilla ja erilaiset hyvinvointistrategiat hiipivät kuin huomaamatta osaksi arkea. Tätä muutosta ei kannata pelätä, vaan suosittelen lämpimästi itse kutakin opettajaa tarkastelemaan omia ajattelumallejaan tämän kirjan lukemisen myötä. Astu rohkeasti hyvän huomaamisen hyvää tekevään maailmaan!
Anna Ahonen
Bilingual Teacher/
Kilonpuisto SchoolTilaa Positiivisen pedagogiikan työkalupakki>>Takaisin kirjablogi -listaukseen