Hyvinvointiopetusta positiivisen pedagogiikan työkalupakkiin
Olen innostunut positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä opetuksessa, koska olen nähnyt hienoja esimerkkejä sen toteuttamisesta ja toimivuudesta kouluympäristössä.
Tätä teosta ennen olen tutustunut
Huomaa hyvä! -materiaaleihin, ja ajattelin, että ne riittävät. En ollut tutustunut tarkasti Positiivisen pedagogiikan työkalupakkiin, joten ajattelin sen sisältävän käytännössä samanlaisia luonteenvahvuuksiin liittyviä harjoituksia kuin
Huomaa hyvä! -materiaali, ja en ollut hankkinut kirjaa itselleni.
Nyt kun alan toteuttamaan työssäni positiivisen pedagogiikan projektia, päätin tutustua kirjaan, joka osoittautuikin oikein hyödylliseksi.
Positiivisen pedagogiikan työkalupakki perustuu Eliisa Leskisenojan väitöstutkimukseen ja Martin Seligmanin PERMA-hyvinvointiteoriaan. PERMA-teoriassa nähdään hyvinvoinnin koostuvan osista, joita ovat myönteiset tunteet (positive emotions), sitoutuminen (engagement), ihmissuhteet (relationships), merkityksellisyys (meaning) ja saavuttaminen (accomplishment). Tämän teorian avulla kirjassa jäsennetään suuri määrä keinoja ja työtapoja, jotka lisäävät oppilaiden hyvinvointia.
Kaikki keinot pohjautuvat tutkimukseen, ja niitä on kokeiltu väitöstutkimuksen teon aikana. Vaikka kaikissa positiivisen pedagogiikan materiaaleissa on pohjalla samoja tutkimuksia, kirjaa lukiessani sain tietooni työtapojen lisäksi paljon uutta tutkimusta. Arvostan itse tutkimukseen pohjautuvia kirjoja ja työkalupakkeja paljon enemmän kuin kokemukseen pohjautuvia. Vaikka työkalupakissa oli joitakin jo minulle tuttuja keinoja ja vinkkejä, sain kirjasta niiden pohjaksi tutkimukseen pohjautuvat perustelut, joten nyt osaan paremmin perustella keinojen käyttöä muille tarvittaessa.
Kirja on jaettu osiin PERMA-teorian pohjalta. Lisäksi kirjassa esitellään tarkasti työkalupakin teoreettinen perusta, joka sisältää teoriaa hyvinvoinnista ja positiivisesta psykologiasta. Lisäksi alussa korjataan lyhyesti positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä väärinymmärryksiä. Kirjan osat muodostavat selkeästi etenevän ja helposti seurattavan kokonaisuuden. Keinoja esitellään niin paljon, että ilman selkeää kehystä kirja voisi olla aikamoisen sekavaa luettavaa.
Positiivisen pedagogiikan työkalupakki on oikein hyvä lisä positiivisen pedagogiikan materiaaleihin, sillä PERMA-teoria mainitaan suosituissa
Huomaa hyvä! -materiaaleissa lyhyesti. Lähestymiskulma positiiviseen pedagogiikkaan on materiaaleissa erilainen, ja näin ne täydentävät hienosti toisiaan. Aionkin nyt koota omanlaiseni kokonaisuuden kaikista lukemistani positiivisen pedagogiikan materiaaleista ja alkaa toteuttaa omannäköistä pedagogiikkaa niiden pohjalta.
Kirjoittaja: Vilma-Riikka Tiittanen
erityisopettajaTILAA KIRJA TÄSTÄ.Takaisin openkirjablogiin.