Mitä tehdä masentuneen oppilaan kanssa?
Mitä tehdä masentuneen oppilaan kanssa? Mitä tehdä impulsiivisen oppilaan kanssa? Mitä tehdä kouluhaluttomuutta kokevan oppilaan kanssa? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin tarjoaa vastauksen Mira Talalan kirja
Psyykkisesti oireileva oppilas.
Kirja tarjoaa sekä opettajalle että muulle koulun henkilökunnalle käytännönläheistä tietoa lasten ja nuorten masennuksesta, ahdistuneisuushäiriöistä, koulu-uupumuksesta, kouluhaluttomuudesta, tunne-elämän haasteista sekä käytöspulmista.
Talala on onnistunut kirjoittamaan teoksen mielenkiintoisella ja ymmärrettävällä kirjoitustyylillä. Luvuissa olevat esimerkkitapaukset kustakin teemasta helpottaa jäsentämään tietoa käytännön tasolle koulumaailmaan. Sen lisäksi teos antaa konkreettisia toimintaideoita ja — vinkkejä miten toimia eri tilanteissa. Kuten muun muassa lapsen pelkojen lievittämiseen vinkattiin eri materiaaleja (esim. pelkomittari, turvasuunnitelma, muksuoppi), joita voi hyödyntää oppilaiden kanssa. Olenkin tyytyväinen, että kirja ei esittele pelkästään psyykkisiä häiriöitä, vaan tarjoaa konkreettisia välineitä eri tilanteisiin.
Kirjan viimeinen luku on myös äärimmäisen tärkeä, sillä se käsittelee työntekijän jaksamista. Luku antaa konkreettisia vinkkejä siihen, miten oman työn sisältöä ja työaikaa voi rajata. Tämän voi tehdä esimerkiksi määrittelemällä huoltajille mihin aikaan on tavoitettavissa tai tekemällä kaikki työt työpaikalla eikä vie töitä kotiin.
Kuten uutisista ja muista medioista voi kenties havaita, ovat lasten ja nuorten psyykkinen oireilu enemmän tai vähemmän esillä nykypäivänä. Näin ollen tämä kirja on oiva katsaus tähän aiheeseen. Lopuksi tahdon todeta Talalan hyvän muistutuksen siitä, että kuten kohtaamme empaattisesti ja ymmärtäväisesti oppilaat ja huoltajat, muistaisimme kohdata myös itsemme yhtä empaattisesti ja ymmärtäväisesti.
Kirjoittaja:
Jenni Juntunen
luokanopettaja
Tilaa kirja.