Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.



Sydämelliset sanat -tietoisuustaitoharjoitus kehittää lempeyttä itseä ja muita kohtaan

Tietoisuustaidoilla on tutkitusti monia psykologisia hyötyjä, jotka tukevat hyvinvointia. Lapsilla ne auttavat muun muassa uneen, keskittymiskykyyn, oppimiseen, muistiin, itsetuntoon, stressinhallintaan sekä jaksamiseen. Viime aikoina on kirjoitettu paljon mediassa, miten esimerkiksi levottomat luokat ovat rauhoittuneet tietoisuustaitoharjoituksien avulla. Sen lisäksi sen on todettu esimerkiksi vähentävän ahdistusta, stressiä, masennusta, vihaa ja riippuvuuksia. Toisaalta se tuo elämään enemmän myönteisiä tunteita, merkityksellisyyttä, itsemyötätuntoa, itsehyväksyntää, luottamusta, empatiaa ja huumoria. Mielen lisäksi mindfulnessilla on todella paljon myös fysiologisia hyötyjä.

Tietoisuustaidoissa on lisäksi yksi ihana viesti, jonka haluan välittää jokaiselle lapselle ja aikuiselle: tässä hetkessä oleminen. Ei eletä sitku-elämää ja odoteta, kun on isompi tai aikuinen tai jollain tietyllä luokka-asteella ollakseen onnellinen. Emmekä haikaile takaisin menneeseen, vaan osaamme olla kiitollisia tästä hetkestä ja miettiä, mikä on hyvin juuri nyt. Se antaa lapselle myös viestin, että olen valmis lapsi, en keskeneräinen aikuinen. Lapsi voi nauttia lapsuudestaan täysillä, eikä hän ole aikuisuuden odotushuoneessa.

Sinun ei tarvitse olla mindfulness- tai tietoisuustaito-ohjaaja aloittaaksesi tietoisuustaitoharjoitukset. Tarkoitus on, että harjoittelu on mukavaa, luovaa, lapsen mielelle sopivaa ja ennen kaikkea hauskaa. Mitään suurta harjoitusvalikoimaa et alkuun tarvitse, vaan voit hyvin aloittaa vaikka yhdellä hengitysharjoituksella ja kokeilla sitten uusia, kun siltä tuntuu. Harjoitukset voivat olla pieniä pysähdyksiä pitkin päivää, aistihetkiä ja oman kehon kuuntelemisharjoituksia.

Lähde:
Tiia Trogen
Positiivinen kasvatus
PS-kustannus, 2020

TILAA TÄSTÄ.


Tässä helposti toteutettava sydämelliset sanat -tietoisuustaitoharjoitus:

1. Kehota oppilaita pitämään kädet sydämensä päällä ja toivomaan itselleen hyvää. Tarjoa heille toistettavaksi lauseita, kuten ”Toivon olevani tänään onnellinen”, ”Toivon olevani vahva ja terve” ja ”Toivon olevani täysin tyytyväinen”. Pyydä oppilaita keksimään omia myönteisiä lauseita, joita he voivat lausua itselleen tai koko ryhmälle.

2. Seuraavaksi ryhdytään harjoittelemaan hyvän toivomista toisille. Kehota oppilaita katsomaan ympärillään olevia luokkakavereita. Aloittakaa sanoilla, joita he voivat lausua toisilleen, kuten ”Toivottavasti olet tänään onnellinen”, ”Toivottavasti sinulla on hyviä ystäviä” ja ”Toivottavasti sinulla on mahtava olo!” Anna oppilaiden katsella ympärilleen ja toivottaa toisilleen hyviä asioita.

3. Tämän jälkeen oppilaat voivat levittää käsivartensa tai ajatella hetken maailmaan mahtuvia erilaisia ihmisiä ja toivoa heille hyvää. Kohteena voivat olla lapset, aikuiset ja eläimet, joita ajatellen lausutaan asioita, kuten ”Toivottavasti rauha korvaa väkivallan maailmassa”, ”Toivottavasti nälkäiset saavat ruokaa”, ”Toivottavasti vaikeuksissa olevat löytävät iloa sy- dämestään” ja ”Toivottavasti meret, metsät ja eläimet saavat olla terveitä”. On tärkeää, että valitsette juuri itsellenne sopivia sanoja.

Harjoituksen lähde:
Daniel J. Rechtschaffen
Keskittymiskykyä luokkaan
Tietoisuustaitoharjoitusten opaskirja

TILAA TÄSTÄ.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.