Kymmenen palloa ilmassa
Opettajan työ tuntuu välillä jongleeraukselta. Palloja on useita samaan aikaan ilmassa, ja välillä hirvittää, putoaako joku niistä. Koulupäivät ovat intensiivisiä, ja monesti asiat pyörivät vielä kotonakin mielessä. Oman haasteensa työhön tuo viestintä koteihin ja koulun sisällä. Miten huolehtia omasta jaksamisesta tässä informaatioviidakossa?
Tilaa ajatella — Tehosta työtäsi mindfulnessin avulla on Rasmus Hougaardin ja Teetta Kalajon kirja, joka valottaa mindfulnessin oppia hyvin käytännöllisestä näkökulmasta. Hougaard ja Kalajo ovat kansainvälisesti tunnustettuja asiantuntijoita ja kouluttajia mindfulnessin saralla. Hougaard on kouluttanut muun muassa monien yritysten, kuten Ikean, Sonyn ja Microsoftin työntekijöitä hyödyntämään työssään mindfulnessia. Tulokset työpaikalla puhuvat puolestaan. Oman mielen tarkkailu ja keskittyminen vaikuttavat positiivisesti niin työelämään kuin vapaa-aikaankin.
Mitä mindfulness sitten on? Sen keskeiset piirteet ovat huomion keskittäminen ja avoin tietoisuus. Huomion keskittämisellä tarkoitetaan keskittymistä olennaiseen tehtävään ja häiriötekijöistä irti päästämistä. Tästä esimerkkinä ovat koulumaailmassa esimerkiksi erilaiset viestit, joita tulee pitkin päivää, ja jotka usein suuntaavat huomion varsinaisesta toiminnasta pois.
Avoimella tietoisuudella taas tarkoitetaan häiriötekijöiden valitsemista tietoisesti. Ympäristöä tulisi tarkkailla avoimena ja tunnistaa, milloin keskittymisen kohdetta kannattaa vaihtaa. Esimerkiksi oppilaiden riitatilanteet vaativat välitöntä huomiota, mutta sähköpostiin tulleen hyvinvointi-kyselyn voi taas jättää tuonnemmaksi.
Kirja on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa tartutaan heti kiinni käytäntöön ja esitellään arkisia tilanteita, joissa mieli herkästi ylikuormittuu ja keskittyminen on vaikeaa. Tekstiä elävöittävät yritysmaailmasta kerätyt elävät esimerkit ihmisistä, jotka ovat kokeneet vastaavia haasteita työelämässä ja löytäneet ratkaisun ongelmiin mindfulnessista. Suurin osa esimerkeistä on suoraan sovellettavissa koulu- ja opetusmaailmaan. Itseäni puhuttelevat eniten luku sähköposteista ja kokouksista.
Kirjassa kehotetaan lukemaan sähköpostit tiettyinä ennalta päätettyinä aikoina. Itselläni kone on aina auki, ja huomaan selaavani viestejä aamusta aina kotimatkan päättymiseen asti. Päätän kokeilla kirjan ohjetta ja jakaa viestien läpikäymisen koulupäivän aikana kahteen kertaan. Mietin etukäteen, että määrä on luultavasti liian vähän ja sisälläni kalvaa tunne, että postilaatikko täyttyy kovaa vauhtia, kun en pääse sitä jatkuvasti tarkastamaan. Päivän päätteeksi kuitenkin huomaan, että viestien paljous on lopulta ollut ainoastaan päässäni ja mitään dramaattista ei ole tapahtunut, vaikken ole jatkuvasti ollut viestien äärellä. Parin päivän päästä huomaan, että viestien selailu ja nopea silmäily on vaihtunut täyteen huomioon, jonka varaan viesteille niille varattuna aikana. Ehkäpä mindfulnessissa on jotain ideaa.
Toinen ahaa-elämys syntyy opettajainkokouksessa. Kirjan kokouksia käsittelevässä luvussa kehotetaan miettimään jo etukäteen oman keskittymisen suuntaamista itse kokouksen aiheeseen. Olen ajatellut itseäni tunnollisena kuuntelijana. Saan kuitenkin pian huomata, että alan kaivata kännykkää tai tietokonetta eteeni vain, että voisin selata jotakin, kun keskustelu hetkeksi tyrehtyy tai puhuja vaihtuu. Paljastuuko minusta touhuaddikti?
Kirjan toisessa luvussa kerrotaan mielen strategioista, kuten läsnäolosta, kärsivällisyydestä ja irti päästämisestä. Eräs näihin liittyvä käsite on touhuaddiktio. Sen kerrotaan olevan yksi suurimmista mentaalisen tehokkuuden ja tuottavuuden esteistä. Touhuaddiktio vie kykymme säilyttää tärkeysjärjestys ja työskennellä tärkeämpien tavoitteidemme puolesta.
Viimeisessä osassa kirja esittelee erilaisia tapoja harjoittaa mindfulnessia, ja aivan viimeisiltä sivuilta löytyy jopa ohjelma oman mielen harjoittamiseen. Harjoitukset ovat helppoja ja mietitty niin, että ne on helppo toteuttaa vaikkapa työmatkalla. Niissä painottuu hengitystekniikka ja häiriötekijöiden poissulkeminen.
Kirja on helposti luettava ja antaa vinkkejä oman mielen hallintaan arjessa. Olen tyytyväinen, että jo kirjaa lukiessani innostuin kokeilemaan erilaisia tekniikoita, vaikka mindfulnessiin liittyvä taustateoria ei ole minulle entuudestaan tuttu. Se antaa mielestäni hyvän pohjan lähteä tutustumaan aiheeseen tarkemmin. Toisaalta se toimii hyvänä herätyksenä muistuttamassa, että oman mielen hyvinvoinnista tulee pitää huolta joka päivä!
Minttu Kauppila, luokanopettaja
Tilaa kirja Tilaa ajatella.
Takaisin kirjablogi -listaukseen>>