Tilaa työyhteisöllenne Työkalupakki neurokirjon oppilaan tukemiseen -koulutus
"Myönteinen ja ymmärtäväinen asenne on kaikkein tärkein työkalu neurokirjon lasten ja nuorten kohtaamisessa. Usein ajattelemme, että lapsen täytyisi muuttua paremmin yhteisöömme sopivaksi. Jos hän ei vaikuta sopivalta, mietimme, mihin toiseen kouluun tai luokkaan hänen kuuluisi siirtyä. Entä jos miettisimme yhtä paljon, mitä aikuinen voisi muuttaa niin, että tämäkin lapsi sopisi paremmin yhteisöön? Mitä jos ottaisimme asenteen, että tämä lapsi on tullut tänne jäädäkseen ja meidän tehtävämme on tehdä koulusta hänelle sopiva paikka?" - Maria Matilainen Neurokirjon oppilas -kirjassa
Millaisia haasteita liittyy neurokirjon oppilaiden koulunkäyntiin? Millaisia työkaluja tarvitaan, jotta haasteisiin voidaan vastata rakentavasti oppilasta tukien? Mitä haluamme nähdä arjessa lisää? Miten saamme arjen sujumaan paremmin?
Moni neurokirjon lapsi on jo koulun aloitusikään mennessä kohdannut valtavan määrän epäonnistumisia, kielteistä palautetta, ulkopuolisuuden tunnetta ja kokemusta siitä, että minussa on jotain vialla, kun en pysty toimimaan niin kuin muut. Koulun aikuisena yksi merkityksellisimmistä tehtävistäsi on huolehtia, että jokainen lapsi voi kokea olevansa hyvä juuri sellaisena kuin on.
KM, erityisopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja ja lasten ja nuorten psykoterapeutti Maria Matilaisen vetämässä käytännönläheisessä koulutuksessa kuulette, millaisia haasteita neurokirjon oppilaalla voi koulun arjessa olla. Saatte ymmärrystä oppilaan arkea sujuvoittavista keinoista ja käyttöösi konkreettisia pedagogisia työkaluja, joiden avulla voitte tehdä arjesta oppimisen iloa kannattelevaa. Työkaluista muodostuva työkalupakki on kuin ideoiden laatikko, josta voitte ammentaa työhön uusia ja toimivia keinoja.
Koulutus on suunnattu erityisesti alakoulun henkilöstölle, mutta voit kysyä tarjousta räätälöidystä koulutuksesta.
Tästä koulutuksesta saatte:
ymmärrystä, millaisia haasteita neurokirjon oppilaan arjessa voi olla
keinoja sujuvan arjen tukemiseen
konkreettisia, oppimista tukevia työkaluja
Kouluttaja:
KM Maria Matilainen on kognitiivisen käyttäytymisterapian lasten ja nuorten psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, erityisopettaja ja psykologian aineenopettaja. Nykyään hän tekee työtä lasten psykoterapeuttina omassa yrityksessään ja tapaa paljon neurokirjon lapsia ja nuoria sekä tekee tiivistä yhteistyötä koulujen kanssa.
Palautteita Marian vetämistä koulutuksista:
"Webinaari oli paras jossa olen ikinä ollut. Kouluttaja oli osaava ja innostava!" "Huikea ammattilainen, lempeä välittävä asenne välittyi webinaarista" "Webinaari oli todella hyvä ja käytännönläheinen ja kouluttaja oli selkeä ja positiivinen." "Tärkeä aihe, josta kouluttaja kertoi kiinnostavalla tavalla. Tykkäsin" "Pidin erittäin paljon, kouluttaja osasi asiansa ja innosti muitakin." "Kouluttaja oli osaava, innostava ja positiivinen." "Hyvä ja tiivis paketti täyttä asiaa. Kouluttaja osaa asiansa." "Webinaari oli mielenkiintoinen ja selkeäsanaista kouluttajaa oli ilo kuunnella."
Maria on kirjoittanut koulutuksen aiheeseen liittyvän kirjan Neurokirjon oppilas - Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. Suuren suosion saanut ja kiitelty kirja tarjoaa peruskoulun opettajille ja ohjaajille runsaasti keinoja, joiden avulla voi tunnistaa oppilasta kuormittavat asiat, sujuvoittaa kouluarkea ja tukea oppimista. Voit kysyä tarjousta kirjasta koulutuksen yhteydessä.
Haluatko tilata työyhteisöllenne koulutuksen tästä aiheesta?
Kerro minulle arvioitu osallistujamäärä, toivottu ajankohta, kesto ja paikkakunta, jolle suunnittelet koulutusta — teen sinulle tarjouksen. Kerrothan myös, millainen kohderyhmä koulutuksella olisi. Koulutus on saatavilla myös webinaarina, jos käytössänne on jokin webinaarialusta.
Ota yhteyttä: Mari Puttonen koulutuskoordinaattori mari.puttonen (at) opettajantietopalvelu.fi
Chat - Asiakaspalvelija on paikalla
Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.