Toiminnallisuuden kautta avaimia oppimisen lukkoihin
Aika kuluu nopeaa ja sen mukana tulee monenlaisia muutoksia elämään ja asioihin. Aloitin itse toimintaterapeuttina noin 10 vuotta sitten. Siihen aikaan toimintaterapiaan hakeuduttiin lähinnä motoristen pulmien vuoksi. Osalla lapsista oli myös vaikeuksia hahmottamisessa ja esimerkiksi kynänkäytössä.
Tänä päivänä tilanne on toinen. Toimintaterapiaan ohjautuvien lasten lähetteissä hyvin suurella osalla lukee näiden pulmien lisäksi ”haasteita keskittymisessä, oman toiminnan ohjauksessa ja sosiaalisissa suhteissa.” Lapsen on vaikea pysyä paikoillaan ja oppiminen on hankalaa.
Usein ihmetellään, miksi näin on? Siihen on varmasti monia syitä ja yhtä ainoaa syytä on haastava löytää. Kouluissa opettajat ovat välillä hyvin keinottomia näiden lasten kanssa. Paljon puhutaan myös neuropsykiatrisesta oireilusta ns.”nepsylapsista”, vaikka suurella osalla oppilaista ei varsinaisia diagnooseja ole.
Koulussa nämä oireet näyttäytyvät mm. vaikeutena pysyä paikallaan, keskittymisen haasteissa ja tehtävissä mukana pysyminen on työlästä. Näiden lasten kohdalla jo 10 minuutin paikallaan pysyminen on saavutus. Usein mietimme yhdessä opettajan kanssa keinoja siihen, miten tukea tällaisen lapsen oppimista.
Kun kuulin tästä ideakirjasta, joka sisältää toiminnallisia menetelmiä eri oppiaineisiin, hypähdin pystyyn! Ihan loistavaa, tästähän juuri lapset hyötyvät. Ei ainoastaan oireilevat lapset, vaan jokainen pieni tai suurempi koululainen. Teen hyvin paljon yhteistyötä koulujen kanssa ja juuri näitä menetelmiä opettajat tarvitsevat opetuksen tueksi.
Nyt siihen on tullut työväline. Kirja toiminnallisiin menetelmiin, PIP-periaatetta (Peppu Irti Penkistä) noudattaen. Kirja on oikea aarrearkku! Siitä löytyy yli 150 erilaista toimintaa lisäävää ideaa.
Kirjan tarjoama suuri oivallus on siinä, että se osoittaa kuinka toiminnallisuuden kautta löydämme uusia avaimia opetuksellisiin lukkoihin, jotka eivät ole vanhoilla opetusmenetelmillä aina olleet avattavissa. Tämä kirja on myös toimintaterapeutin toiveunen toteutuma. Kirja tukee monien lasten kanssa toimivien työskentelyä ja auttaa lasta selviämään paremmin arjen haasteista, niin kotona kuin koulussa. Uskon, että tämän kirjan myötä lapsi saa myös onnistumisen kokemuksia ja iloa oppimiseen.
Voimaannuttavia oppitunteja toivottaen,
Anne Mariapori
Erityisasiantuntija
toimintaterapeutti (AMK)
neuropsykiatrinen valmentaja
perhepsykoterapeutti
nepsylapsen äiti
Tilaa Peppu irti penkistä tästä>>Takaisin kirjablogi -listaukseen>>