Toimintakortit draamaleikkeihin
Olen toimintakorttien innokas käyttäjä, sillä kortteja on helppo ja nopea ottaa käyttöön opetuksessa ja niillä saa helposti lisättyä vaihtelevia oppituokioita päiviin. Toimintakortit ovat aina hyvä idea, mikäli oma osaaminen tai mielikuvitus ei riitä jonkun aiheen toteuttamiseen. Näin on myös
Mielikuvituskone-toimintakorttien kohdalla.
Mielikuvituskone on toimintakorttipakka draamaleikkeihin. Pakka sisältää kuutta eri teemaa kortteja, viisi kappaletta kutakin. Leikit kehittävät liikeilmaisua, mielikuvitusta ja eläytymiskykyä, tarinankerrontaa ja sanallistamista, ääni-ilmaisua, sekä vuorovaikutusta parin ja ryhmän kanssa. Kortteja voi käyttää yksittäin tai niistä voi muodostaa pidempiä tuokioita, eikä niiden käyttöönotto vaadi mitään aiempaa osaamista draamasta.
Draamaleikki on eläytyvää leikkiä, joka tapahtuu hetkessä ilman käsikirjoitusta. Draamaleikin käsite oli itselleni uusi käsite. Koen itse olevani huono heittäytymään ja jo pelkkä sana "draama" saa minut kauhistumaan. Nämä kortit ovat oiva työkalu minunlaiselleni opettajalle. Ne tarjoavat valmiit harjoitukset, jotka on helppo ja yksinkertaista toteuttaa. Korteista huomaa, että draama ei ole monimutkaista, vaan se voi olla yksinkertaisimmillaan leikkiä ja mielikuvituksen käyttöä.
Monet harjoitukset sopivat ainakin alkuopetuksen opetussuunnitelman sisältöihin. Kortit sopivat kuitenkin varmasti monen ikäisille varhaiskasvatuksesta jopa aikuisuuteen asti. Tunnistin joukosta nimittäin useamman aktiviteetin, jossa olen ollut mukana aikuisena erilaisissa ryhmäyttämistuokioissa. Draama onkin oiva keino ryhmäyttämiseen ja nämä kortit ovat hyvä tapa vahvistaa ryhmähenkeä luokassa.
Olen koko syksyn mietiskellyt, miten voisin opettajana toteuttaa draamaa pienryhmässäni. Tämän korttipakan avulla kynnys aloittamiseen on riittävän matala ja korttien draamahetket sopivat varmasti sellaisillekin oppilaille, joiden on vaikea heittäytyä. Korttien teemoittelu eri taitoihin auttaa opettajaa aloittamaan omalle ryhmälleen sopivimmista aktiviteeteista.
Kirjoittaja:
Vilma-Riikka Tiittanen
erityisluokanopettaja
TUTUSTU LISÄÄ.