SOSIAALI- JA TERVEYSALAN AMMATTILAISEN OMA TUNNETAITOKIRJA
Kirjan tarkoitus on toimia tukipakettina sosiaali- ja terveysalalla toimiville ja alaa opiskeleville. Tunnetaidot ovat korvaamaton työväline erityisesti ihmisten parissa työskenteleville.
Tutkimukset osoittavat, että tunneälykkäät hoitajat selviytyvät ja jaksavat työssään muita hoitajia paremmin. Tunnetaidot auttavat ottamaan etäisyyttä omiin tunteisiin ja arvioimaan, miten kannattaa toimia. Tunnetaitoja voi harjoitella, ja hyvistä tunnetaidoista muodostuu merkittävä voimavara myös omalle jaksamiselle.
Tunnetaitojen avulla voi ymmärtää omien tunteiden merkitystä, säädellä kuormittavia tunteita ja suhtautua toisten kokemiin tunteisiin rakentavasti. Tunteiden havaitsemisessa ja tunnistamisessa auttaa oman kehon reaktioiden havainnointi sekä niiden hyväksyvän kohtaamisen harjoittelu.
Teos ohjaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia tunnistamaan työtä ohjaavia tunteita. Kirjassa on käytännössä hyväksi havaittuja harjoituksia, joiden avulla voi vahvistaa tunnetaitojaan. Mukana on myös arjen esimerkkejä erilaisista vuorovaikutustilanteista.
KIRJASSA ON NELJÄ OSAA:
1. Tunteiden määrittely
Osassa kuvataan perusasioita tunteiden muodostumisesta ja kehittymisestä, miten tunteita ilmaistaan ja miten niitä voidaan säädellä. Lisäksi käydään läpi tunnetaitoja sekä keinoja, joilla voimme toisten tunteisiin vaikuttaa — vai voimmeko?
2. Vuorovaikutus- ja kohtaamistaidot
Sosiaali- ja terveysalalla tärkeitä ovat ammattimainen viestintä ja kuuntelemisen taidot. Osassa käydään läpi alalla työskenteleville tärkeitä asioita, kuten asennetta, arvostusta, inhimillisyyttä, ammattilaisen vallankäyttöä, myönteistä läsnäoloa ja luovuutta osana vuorovaikutustilanteita.
3. Tunnekokemuksia eri työtilanteissa ja vertaistukea
Osassa on tunnekokemuksia erilaisista ympäristöistä ja vuorovaikutustilanteista. Käydään läpi äkillisesti sairastuneen, pitkäaikaissairaan, lastensuojeluasiakkaan, iäkkään asiakkaan, vammaisen asiakkaan sekä mielenterveys- ja päihdetyön asiakkaan kohtaamisia.
Lisäksi osassa käsitellään asioita, jotka ovat tarpeen moninaisissa hoito- ja ohjaustilanteissa: lohduttamista, koskettamista, yksinäisyyden ymmärtämistä ja siinä tukemista, jännittämisen ja pelkojen käsittelemistä sekä tunteiden ja kokemusten jakamista.
4. Ammattilaisen hyvinvointi ja jaksaminen
Osassa kuvataan stressiä, tunnetaakkaa sekä sitä, miten voi jaksaa vaativassa ihmissuhdetyössä. Osaan on haastateltu alalla pitkään toimineita ja koottu heidän vastauksistaan asioita, jotka auttavat jaksamaan töissä ja jotka kuluttavat voimavaroja työssä. Lopuksi käsitelään kutsumusta ja sitoutumista, jotka niin monella ohjaavat alalle hakeutumista ja sillä pysymistä.
Kirjan jokaisessa luvussa on aiheeseen sopivia harjoituksia, ja osien lopussa on muistilista lukujen aiheista.
Alalla tarvitaan heittäytymistä, uskallusta ja monipuolisia kohtaamisen taitoja, jotta pääsemme sukeltamaan syvemmälle asiakkaidemme sisimpään. Juuri se tekee työstämme mielenkiintoista ja vetää ainakin minua puoleensa niin että jaksan innostua työstäni päivä toisensa jälkeen. En ikinä kyllästy siihen tunteeseen, että olen voinut auttaa ja tukea toista ihmistä tai että minut koetaan luottamuksen arvoiseksi.
Mari Seppänen
Sairaanhoitaja (AMK), TtM ja tohtorikoulutettava Mari Seppänen on työskennellyt sosiaali- ja terveysalalla vuodesta 1998 niin asiakastyössä kuin asiantuntijatehtävissä. Hän on laaja-alainen asiantuntija, joka innostaa kehittämään omaa ammatillisuutta työvälineenä alalla, joka ottaa mutta myös antaa paljon.