Klikkaa kuvaa avataksesi se suurempana
- 2. painos, 2021
- ISBN 978-952-370-032-1
- Nidottu, 186 sivua
- Tilausnumero 166579132
Idis 5-6
Opettajan oma työkirja
Idis 5—6 on konkreettinen työväline opetuksen suunnittelun lähtökohdaksi viidennen ja kuudennen luokan opettajille.
Kohti uuden lukuvuoden suunnittelua — esittelyssä Idis-työkirjat! -webinaari
Tällä webinaaritallenteella pääset tutustumaan Idiksiin ja saat käytännön esimerkkejä niiden käytöstä ja hyödyistä tulevan lukuvuoden opetuksen suunnittelussa.
Idis-työkirjat tuovat opetuksen arkeen selkeyttä, tukea ja ideoita. Opetussuunnitelman tavoitteet, sisällöt ja hyvän osaamisen kriteerit on Idiksissä jäsennelty selkeään, ymmärrettävään ja opettajaystävälliseen muotoon.
Kirjoissa laaja-alaisen osaamisen tavoitteet sekä oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt jäsentyvät neljäksi ilmiöksi, jotka muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden lukuvuoden vuosikelloon. Ilmiökokonaisuuksissa on havaittavissa ja vertailtavissa oppiaineiden väliset yhteydet vuosiluokkien sisällä ja niiden välillä. Lisäksi kirjoissa on käytännölliset oppiaineiden tarkistuslistat, joihin tavoitteet, sisällöt ja hyvän osaamisen kriteerit on kiteytetty. Mukana on myös viikkosuunnitelmapohjia ja mahdollisuus työn dokumentointiin.
Idis-työkirjat helpottavat opettajien välistä yhteistyötä. Ne auttavat kehittämään ja hallitsemaan joustavia opetusmuotoja sekä mahdollistavat yhtenäisen toimintakulttuurin toteuttamisen esiopetuksesta läpi alakoulun.
Idis on opettajan oma työkirja ja apuväline opetuksen ja kokonaisuuksien suunnitteluun. Eli siis kirja, joka auttaa sinua hahmottamaan koko vuoden kokonaisuutena ja samalla muistuttaa siitä, mitä pitikään opettaa ja millaisilla tavoitteilla! Kyllä kiitos! Pyörää ei tarvitse keksiä itse uudelleen, mahtavaa, että joku on tehnyt sen jo puolestani ja vielä pakannut sen helposti lähestyttävään pakettiin. Opehommia Instagram-tili Työkirjat perustuvat valtakunnallisiin Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014). Vuosiluokkakohtaisten esimerkkien pohjana ovat Tampereen kaupunkiseudun perusopetuksen yhteinen opetussuunnitelma (2016) sekä Tampereen kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelma (2016) ja tarvittavat kohdat ohjataan tarkistamaan oman alueen opetussuunnitelmasta. Vieraiden kielten tavoitteita ja sisältöjä ei ole jäsennelty. Uskonnoista on otettu mukaan evankelisluterilainen uskonto ja sen rinnalle elämänkatsomustieto.
”Opetussuunnitelma tuntui laajuudessaan hankalasti hallittavalta kokonaisuudelta. Aika kului tavoitteiden ja sisältöjen etsimiseen, eivätkä oppiaineiden väliset yhteydet hahmottuneet kokonaisuuksiksi. Opettajien välinen yhteistyö kaipasi yhteistä kieltä ja suunnittelun pohjaa. Syntyi tarve jäsentää ops helposti ymmärrettävään muotoon. Tästä syntyivät Idikset.” - Tiia-Pauliina Ahokangas ja Johanna Kanto
Tiia-Pauliina Ahokangas, KM, työskentelee Tampereella erityisluokanopettajana. Hän on ratkaisukeskeinen valmentaja ja työnohjaaja. Lisäksi hän toimii OAJ:n Nuori opettaja -kouluttajana. Työssään hän on kiinnostunut tukemaan ihmisiä erilaisissa elämän haasteissa. Hänen sydäntään on lähellä lasten kokonaisvaltaisen kehittymisen sekä oppimisen tukeminen. Työnohjauksissa hän pyrkii löytämään ohjattavien kanssa ratkaisuja ja voimavaroja työarkeen.
Johanna Kanto, KM, työskentelee Nokialla luokanopettajana. Työssään hän on kiinnostunut lapsen oppimisprosessin rakentamisesta sekä laaja-alaisen hyvinvoinnin tukemisesta. Hän toimii alkuopettajana ja on kiinnostunut kehittämään esi- ja alkuopetuksen työskentelymalleja. Työotteeltaan hän on ratkaisukeskeinen ja pyrkii löytämään ratkaisuja opetusalan arkeen.
Miten Idikset auttavat työn suunnittelussa? Katso webinaaritallenne, jolla Tiia-Pauliina ja Johanna antavat sinulle ideoita Idisten käyttöön ja opetussuunnitelman mukaiseen opetuksen suunnitteluun.
- 2. painos, 2021
- ISBN 978-952-370-032-1
- Nidottu, 186 sivua
- Tilausnumero 166579132