Näin aivot oppivat on aivotutkijan kirja oppimisesta.
Jos sinulla ei ole kovin paljon aikaa lukea kirjoja, niin tämä jos jokin olisi mielestäni yksi ehdottomasti luettava kirja. Olen intoillut tästä kirjasta työpaikallanikin todella paljon työkavereilleni. Kirja antoi minulle valtavasti oivalluksia, iloa ja inspiraatiota. Oli huikeaa yhdistää ajatuksissaan arjen kokemuksia kirjan teoriatietoon. Ja vaikka kirja kertoo teoriatiedosta aivoihin liittyen, ei se ole ollenkaan kuiva ja hidaslukuinen vaan suunnattoman mielenkiintoinen ja motivoiva.
Outi Kosunen
Aivojen voi ajatella olevan kuin talvinen lumihanki. Siellä voit rämpien hiihtää umpihangen vapaudessa paikasta A paikkaan B. Kun seuraavan kerran menet saman reitin, voit hyödyntää aiemmasta hiihdostasi syntynyttä latua. Jos hiihdät parin viikon ajan muutaman kerran päivässä saman reitin, saat aikaan niin hyvän ladun, että perille pääsee tätä reittiä pitkin melkein kuin itsestään. Jos ensimmäinen paikasta A paikkaan B rämpiminen onnistui vain ankaralla ponnistelulla, vaikkapa elämäsi ensimmäisen jakolaskun laskeminen jakokulmassa, valmista latua pitkin hiihtäminen on vastaavasti hyvin opitun jakokulman käyttöä — tuntuu jo automaattiselta. Uusi tapa tai kyky on opittu.
Kirjassa esitellään aivotutkimusten tuloksia ja haastetaan suomalaista koulumaailmaa tarttumaan tämän tiedon soveltamiseen. Kirjan luettuasi et enää katso oppijaa samoin silmin, vaan ajattelet opetusta, oppimisen tapoja, tiloja ja menetelmiä myös uudesta, aivotutkimuksen näkökulmasta käsin.
Aivojen muovautuvuusperiaate on keskeinen kasvatustieteen näkökulmasta. Aivot eivät ole jäykkä mötikkä, joka kohtalonomaisesti määrää rajat osaamisellemme ja tekemisellemme, vaan ne ovat muovautuva alusta. Vanhan sanonnan ”Siltä, jolle on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia” voi heittää romukoppaan. On viisainta muokata ajatteluaan, uskomuksiaan ja toimintatapojaan sitä tosiasiaa kohti, että aivot harjaantuvat uusiin tehtäviin harjoittelemalla. Kenenkään aivoissa ei ole valmiina jotain mystistä osaamista, vaan taidot kehittyvät tekemällä.
Minna Huotilainen on kasvatustieteen professori Helsingin yliopistosta. Hänen tutkimusmenetelmänsä on aivotutkimus, ja hän soveltaa sitä erityisesti oppimisen kysymyksiin. Hän on tutkinut mm. musiikkiharrastuksen ja muiden taito- ja taideaineiden roolia oppimisessa, eri-ikäisten oppimista, oppimista työelämässä sekä optimaalista aivojen huoltamista ja palautumista. Hän on innostunut tutkimustiedon soveltamisesta käytännön elämään jokaisen oppijan ja opettajan hyödyksi.
Kuva: Heidi Strengell