Stressillä on surkea maine: kaikki haluavat siitä eroon. Ihmisen koko elämä onkin stressin säätelyä. Surullista? Ei vaan erittäin lohdullista, koska stressi aktivoi aivoja ja sen sääteleminen muovaa niitä myönteisesti.
Stressi kertoo kiinnostuksesta ja uteliaisuuden heräämisestä. Ilman stressiä emme kohdista tarkkaavaisuuttamme emmekä opi uutta. Säätelemättömänä stressi aiheuttaa kuitenkin dramaattisia seurauksia kehitykselle ja oppimiselle koko elämänkaaren aikana. Esimerkiksi monet mielenterveyden ongelmat, riippuvuudet ja oppimisen häiriöt liittyvät stressin säätelyn vaikeuksiin.
Ihmisen stressijärjestelmän kehittymiseen ja toimintaan vaikuttavat hyvinkin pienet asiat vuorovaikutusympäristössä. Säätelytaitojen oppiminen alkaa heti elämän alussa, jatkuu kiihkeänä lapsuus- ja nuoruusvuosien ajan ja on mahdollista yhä aikuisiälläkin. Hyvät stressin säätelyn taidot ovat hyvinvoinnin lähde.
Tämä useilta tieteenaloilta tietoa ja ymmärrystä ammentava teos tarjoaa ainutlaatuisen kokonaisnäkemyksen ihmisen stressijärjestelmän syntyyn, kehitykseen ja merkitykseen. Teoksessa painotetaan ihmisen sosiaalista ainutlaatuisuutta ja leikillisyyttä sekä yhdessä toimimisen, tuntemisen ja ajattelemisen ensisijaisuutta.
Hyvä kasvattaa hyvää, ja paha kasvattaa pahaa. Tämä on erityisen tärkeää oivaltaa käytännön kasvatus- ja opetustyössä. Kasvatuksen ja opetuksen pohja vahvistuu, kun ymmärretään sen ilmiön kompleksista luonnetta, johon halutaan vaikuttaa. Oikeiden asioiden tekemiseksi on hyvä tietää, miksi jokin toiminta on vahvistavaa ja miksi jonkin asian huomiotta jättämisellä voi olla haitallisia pitkäaikaisvaikutuksia.