Älkää kohdatko meitä menneiden kirjauksien tai ensikohtaamisen perusteella. Aikuisten pitäisi olla sitkeitä ja ymmärtäväisiä nuorten kasvukivuille, jotta nuori pystyy ottamaan aikuisten välittämisen vastaan. Hylättynä eläminen ei helpota meitä nuoria luottamaan aikuisiin.
— Koulukodissa asuva nuori
Julkisuudessa nuorisorikollisuutta yleensä kauhistellaan ilman ymmärrystä lisäävien tekijöiden avaamista ja rikollisuuden kitkemiseksi esitetään entistä kovempia rangaistuksia. Tutkimusten ja käytännön kokemusten pohjalta tiedetään, että tehokkaimmin nuorten parissa toimivat keinot, jotka pohjautuvat kuuntelemiseen, syyllistämättömyyteen, konfliktinratkaisuun ja ihmisen kohtaamiseen tekojen taustalla.
Teos antaa ymmärrystä, uusia näkökulmia ja käytännönläheisiä välineitä eri toimialojen hyvistä käytännöistä nuorisorikollisuuden ehkäisyssä, rikollisuuteen puuttumisessa ja rikoskierteiden katkaisemisessa. Kirjasta saa malleja verkostotyön toteuttamiseen ja ihmisten näköisten palveluiden kehittämiseen. Teoksessa merkittävän äänen saavat kokemusasiantuntijat, jotka kertovat muun muassa väkivallan ja päihteiden värittämästä elämästään sekä nuorisojengistä irrottautumisestaan.
Kokemuksen, tutkimuksen ja monialaisen käytännönläheisen osaamisen yhteen kudottu kokonaisuus tarjoaa lukijalle mahdollisuuden sukeltaa nuorten rikollisuuden syntyyn, siitä selviämiseen sekä rikos- ja päihdehaittojen vähentämiseen.
Rakenne:
Kirjan ensimmäisessä osassa avataan nuorisorikollisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä niin järjestötyöntekijöiden kuin kriminologien näkökulmasta. Lisäksi nuorisolääkärit taustoittavat nuoruuden aivokehitystä ja kasvukipuja ja pohtivat, mikä on normaalia nuoruutta ja mikä riskioireilua. Koska nuore viettävät huomattavan osan ajastaan koulussa, kuvataan kirjan ensimmäisessä osassa myös koulun merkitystä ennalta estävästä näkökulmasta.
Toinen osa kokoaa kokemustietoa nuorisorikollisuuden, rikos- ja päihdekierteiden ja niistä irrottautumisen kovasta ytimestä. Miten esimerkiksi kouluyhteisöstä eristäminen ja erityisyyden ymmärtämättömyys voivat johtaa väkivallan ja päihteiden värittämälle elämänpolulle?
Kirjan kolmas osa sisältää käytännönläheisiä eri alojen asiantuntijoiden avauksia oman toimialan hyvistä käytännöistä nuorisorikollisuuden ehkäisyssä tai siihen puuttumisessa. Miten aikuiset voisivat koulumaailmassa toimia toisin, jotta suomalainen peruskoulu säilyttäisi asemansa syrjäytymisen ehkäisyn keskeisimpänä toimijana?
Kirjan neljännessä osassa keskitytään rikosprosesseihin kytkeytyvien viranomaisten näkökulmiin.
Kirjan toimittajat työskentelevät Aseman Lapset ry:ssä ja ovat kysyttyjä kouluttajia. Heillä on monipuolinen kokemus työskentelystä lasten ja nuorten rikosoirehdinnan ja konfliktinkäsittelyn parissa. Muut kirjoittajat ovat omien alojensa uranuurtajia, kehittäjiä, tutkijoita ja ammattilaisia. He tuovat näkökulmiaan nuorisorikollisuudesta kriminologian, nuorisolääketieteen, koulun, nuorisotyön, lastensuojelun, poliisin ennalta estävän ja rikostutkintatyön sekä rikosseuraamusten kentille.