Tätä kirjaa ei lueta kerralla kannesta kanteen!
Kirjan idea on rakentaa onnistuneen oppimisen lukuvuosi askeleittain. Kirja esittelee kymmenen oppimiseen virittävää taitoa. Kun ne ottaa haltuun yksi kerrallaan, opettaja tukee kuin huomaamatta kunkin oppijan oppimista. Oppimisen taidot karttuvat ja lukuvuoden päättyessä voidaan juhlistaa niin omia kuin muiden onnistumisia!
Teoksessa käsitellään niin yksilön persoonallisuutta ja vahvuuksia, itsearviointitaitoja, omien tavoitteiden selkeyttämistä kuin oppimisen esteiden raivaamista. Katse käännetään myös kohti oppimiseen virittymistä, motivaatiota ja edistymistä.
Opettaja saa kirjasta konkreettiset keinot ja työkalut oppimisen tukemiseen sopivan pieniksi paloiksi pilkottuina. Näin onnistuneen oppimisen lukuvuosi rakentuu sujuvasti!
Toivon, että tämä erinomainen oppimisen onnistumista tukeva kirja löytää tiensä mahdollisimman monen opettajan kirjahyllyyn ja sen "opit" konkretisoituvat luokkahuoneissa. Tulen varmasti pohtimaan teoksessa olevia pohdintakysymyksiä aina silloin tällöin. Ja luulenpa, että seuraavalla lukukerralla tulen jälleen oivaltamaan jotakin uutta. Suosittelen kirjan lukemista lämpimästi kaikille oppimisesta ja sen mahdollistamisesta kiinnostuneille.
Kirjat kertovat -blogi
Teemat:
Yksilön ainutlaatuisuuden tunnistaminen
Vahvuuksien kartoittaminen
Nykyisen osaamisen arvioiminen
Tavoitteiden selkeyttäminen
Esteiden ennakoiminen
Onnistumista tukeva virittyminen
Onnistumiseen motivoiminen
Resilienssin vahvistaminen
Onnistumisten näkyväksi tekeminen
Yhdessä onnistuminen
Tämä kirja on kirjoitettu erityisesti opettajille tai oppimisen ammattilaisille, jotka haluavat ymmärtää paremmin oppijan yksilöllisyyttä ja auttaa erilaisia oppijoita saavuttamaan onnistumisia — mutta jotka myös kokevat tämän tavoitteen haastavaksi ja vaikeasti sovitettavaksi omaan työhönsä.
Jotta lukija aktivoituisi ajattelemaan ja kokeilemaan luvuissa käsiteltyjä asioita käytännössä, sisältää jokainen luku omaa oivaltamista tukevia kysymyksiä ja harjoituksia.
Suosittelen lukijaa pysähtymään harjoitusten ääreen, tutkimaan niitä yksin ja yhdessä ja jakamaan niistä heränneitä oivalluksia niin kollegoiden kuin oppilaidenkin kesken. Osa kysymyksistä on myös sellaisenaan sopivia eri-ikäisten oppijoiden oman ajattelun aktivoimiseen ja ryhmien kanssa pohdittaviksi. Kunkin luvun lopussa on vielä osio, joka sisältää käytännön vinkkejä luvussa esiteltyjen teorioiden, tutkimustulosten ja näkökulmien soveltamiseen omassa työssä. Tarkoitus on innostaa lukijaa kokeilemaan pieniä muutoksia matalalla kynnyksellä — innostumaan ja onnistumaan.
Minna Miao on psykologi ja tietokirjailija. Hän on työskennellyt muun muassa opintopsykologina, psyykkisenä valmentajana sekä asiantuntija- ja kehittämistehtävissä oppimisen ja hyvinvoinnin parissa. Hänen edellinen tietokirjansa Kasvun asenne oppimisessa (PS-kustannus 2021) käsitteli erilaisia lahjakkuususkomuksia ja niiden merkitystä.
Katso kirjan aiheeseen liittyvä Selkeät tavoitteet onnistuneen lukuvuoden takana -webinaari: