“Parasta ulkona ovat ne hetket, kun oppilas puuhaa posket punaisina tehtäväänsä valmiiksi. Ulko-opetuksesta en enää luovu!”
Mitä ulkona opettaminen oikein tarkoittaa? Mistä ulkona opettamisen pedagogiikka muodostuu? Kuinka rakennan toimivan ulko-opetustuokion tai -kokonaisuuden? Ulkona voi oppia ja opettaa kaikkia oppiaineita — lähde mukaan tutkimusmatkalle!
Ulkona opettamisen käsikirja avaa ensimmäistä kertaa ulko-oppimisympäristöissä tapahtuvan opetuksen merkitystä ja pedagogiikkaa. Tutkitun tiedon lisäksi mukana on myös opetusmenetelmiä ja havainnollistavia esimerkkejä. Kirja on suunnattu erityisesti luokanopettajille, opettajiksi opiskeleville ja ympäristökasvattajille.
Kirjassa...
1. on tieteellisiä ja teoreettisia perusteluja ulkona opettamiselle.
2. avataan, mihin ulkona opettaminen sijoittuu teoreettisesti. Lisäksi sukelletaan ulkona opettamisen historiaan ja tarkastellaan paitsi luonnon myös rakennetun ympäristön mahdollisuuksia. Lopuksi kuvataan, mikä on koulun johtajan merkitys ulkona opettamisen mahdollistajana.
3. tutkitaan erilaisten kasvatussuuntauksien suhdetta ulkona opettamiseen. Lisäksi avataan, mitä kestävyys-, ympäristö-, biodiversiteetti- ja ilmastokasvatus oikeastaan tarkoittavat.
4. tarkastellaan erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ulkona opettamiseen. Lopuksi hahmotellaan ensimmäistä kertaa ulkona opettamisen fuusiopedagogiikkaa.
5. annetaan käytännön ohjeita ulkona opettamiseen. Kirja vastaa kysymyksiin kuten miten suunnitellaan, valmistellaan, toteutetaan ja arvioidaan ulkona tapahtuvaa opetusta. Artikkeleissa otetaan huomioon myös eriyttäminen, esteettömyys ja kielitietoisuuteen kasvattaminen.
6. on tuhti tietopaketti siitä, miten peruskoulussa opetettavia oppiaineita voidaan opettaa ulkona opetussuunnitelman mukaisesti. Jokainen artikkeli sisältää kyseisen tiedonalan kuvauksen sekä käytännössä toimiviksi todettuja tehtäväesimerkkejä.
Arja Kaasinen on luokan- ja aineenopettaja, filosofian tohtori ja biologian didaktiikan yliopistonlehtori Helsingin yliopistossa. Hän on työskennellyt ulkona opettamisen parissa pitkään niin opettajana, opettajankouluttajana kuin tutkijana. Ulla Myllyniemi on luokan- ja erityisopettaja, kasvatustieteiden maisteri ja kouluttaja Suomen ympäristöopisto SYKLIssä. Hän on pitkään ollut mukana kehittämässä ulkona opettamista niin opettajana, kouluttajana kuin useissa ulkona oppimisen hankkeissa. Muut kirjoittajat ovat kokeneita kasvatuksen ja ulkona opettamisen tutkijoita ja opettajia.