Maksutavoissa on rajoituksia 20.12.-31.12 välisenä aikana verokantamuutosten vuoksi.
Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.
Opettajan vaikeat kysymykset
Klikkaa kuvaa avataksesi se suurempana
HINTA 39,90 €
JÄSENTARJOUS 33,20 €
LIITTYMISHINTA 4,90 €
Ostoskorissa 0 kpl
  • 1. painos, 2021
  • ISBN 978-952-370-093-2
  • Nidottu, 309 sivua
  • Tilausnumero 635677824

Juho Norrena

Opettajan vaikeat kysymykset

Arvot, rajat ja työn merkityksellisyys

Työtehtävien määrittelyn hankaluus erottaa opettajan työn monista muista ammateista. Se on juuri sama syy, miksi on vaikea perustella pitkän kesäloman tarpeellisuutta henkilölle, jolla ei ole opetuskokemusta. Opettajan tehtävänkuva voidaan toki kirjata paperille ja luetella asiat, joita siinä tehdään. Sen sijaan päässä pyörivät ristiriitaiset ajatukset, kokonaisvaltainen vastuu ja valvotut yöt ovat vaikeammin määriteltävissä.

Mitkä ovat opettajan työn keskeiset arvot ja rajat?
Kuinka niitä voi oppia hallitsemaan?
Kuinka voi jaksaa työssään ja silti kehittää itseään ammatillisesti?

Näistä keskeisistä kysymyksistä rakentuu opettajan ammatillinen perusta — työn merkityksellisyys. Kun kivijalka on kunnossa, myös muutokset ja työssä kehittyminen mahdollistuvat.

Jokaisessa työssä on pitkä lista tehtävään kuuluvia asioita. Sitten on vielä runsaampi joukko asioita, jotka eivät missään nimessä kuulu omaan ammatillisuuteen. Tämä kirja kertoo opettajan työn kysymyksistä, jotka eivät mahdu kumpaankaan edellä mainittuun luokkaan. Ne ovat tekijöitä, jotka haastavat opettajan ajattelun, jaksamisen, kutsumuksen ja lopulta hyvinvoinnin.

Opettajan työ on suurelta osin intensiivistä vuorovaikutusta ja jatkuvaa epävarmuuden sietämistä.

Opettaja on vaikeiden kysymysten äärellä päivittäin. Ratkaistavina ovat muun muassa hyvinvoinnin rakentaminen, kiusaamisen vähentäminen ja tuen tarpeisiin vastaaminen. Toisaalta pitäisi löytää aikaa pohtia, mitä luokan hallinta, kuri, auktoriteetti, oppilaslähtöisyys — tai ylipäätään koulun tehtävä — tarkoittavat tässä ajassa.

Tässä teoksessa pohditaan opettajan työn eettisiä näkökulmia ajankohtaisten puheenaiheiden taustalla ja annetaan eväitä opettajan työn haasteiden ratkaisemiseen. Keskeistä on tunnistaa opettajan työn rajat ja oppia hallitsemaan niitä. Kirjassa esitellään myös käytännön harjoituksia, joilla työmäärä ei vähene mutta sen saa tuntumaan siedettävämmältä.

KIRJAILIJA KERTOO:

On syytä painottaa, että tämän kirjan ensisijaisena tarkoituksena ei ole antaa valmiita toimintaohjeita, joita sokeasti noudattamalla pääsee autuuteen. Jokainen lukija muodostakoon oman kokonaisnäkemyksensä oppimisesta, opettamisesta tai koulusta ylipäätään. On kuitenkin tärkeää käydä keskustelua opettajan työn eettisyydestä. Tämän kirjan keskeinen tarkoitus on avata sellaisia näkökulmia, joita ei arjen kiireessä välttämättä muuten tule miettineeksi.

Kirjan ensimmäisessä osassa pohdin näkökulmia opettajan vaikeiden kysymysten taustalla. Tällöin tutustutaan opettajan työn kannalta olennaisiin käsitteisiin, kuten arvoihin, eettisyyteen, luottamukseen, rajoihin, kasvatukseen, uskomuksiin ja asiantuntijuuteen. Esitän käsitteistä esimerkkejä, joita jokainen opettaja kohtaa arjessaan.

Kirjan toisessa osassa syvennyn opettajan työn erityispiirteisiin arkisessa aherruksessa. Tarkastelen tiedon ja uskomusten vastakkainasettelua, tietojen ja taitojen oppimista, pedagogiikkaa, auttamista sekä opettajan työn kuormittavia tekijöitä.

Kirjan kolmannessa osassa tarjoan konkreettisia työvälineitä opettajan vaikeiden kysymysten ratkaisemiseksi. Esittelen mallin ja esimerkin arvokeskustelun toteuttamisesta työyhteisössä. Lisäksi havainnollistan vaikeisiin kysymyksiin tarttumista kahdella tärkeällä strategialla: pilkkomalla vaikea kysymys osiin sekä asettamalla vaikea kysymys janalle. Osassa kokoan myös opettajan eettisyyden huoneentaulun ja annan käytännöllisiä esimerkkejä vaikeiden kysymysten ratkaisemisesta kuvattujen mallien avulla.

Kirjan lopussa on lisää käytännön harjoituksia, joilla työmäärä ei vähene, mutta sen saa tuntumaan siedettävämmältä.

FT Juho Norrena on opetuspäällikkö, opettajakouluttaja ja tietokirjailija. Hän on aikaisemmin kirjoittanut muun muassa teokset Oman oppimisen kapteeni (PS-kustannus 2019) ja Innostava koulun muutos (PS-kustannus 2015).

  • 1. painos, 2021
  • ISBN 978-952-370-093-2
  • Nidottu, 309 sivua
  • Tilausnumero 635677824

Arvostelut kirjasta Opettajan vaikeat kysymykset

Kinkkisimmät kysymykset kompaktissa paketissa

Norrena tietää, mistä puhuu - ja uskaltaa puhua. Nimittäin: opettajuuden tabukysymyksistä, joita ei kokouksissa koskaan "ehditä" keskustella (vaikka niistä juuri pitäisi). Erittäin tärkeä kirja jokaiselle motivoituneelle ammattikasvattajalle. Suosittelen!

- Kalle Manninen

19.9.2022

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.