Luokassa on helppo huomata, miten tunne- ja vireystilamme tarttuvat ja muuttuvat kollektiiviseksi ilmiöksi. Opettajalle haastavaksi tilanteen tekee se, että yli- ja alivireystiloja esiintyy luokassa yleensä samanaikaisesti. Kuinka virittää luokka oppimisen taajuudelle?
Tämä kirja on käytännössä testattu helppojen luokanvirittämisen ideoiden harjoituspankki!
Uuden oppiminen mahdollistuu vasta, kun ympäristö on tarpeeksi turvallinen. Kun ei tarvitse pelätä nolatuksi tulemista, virheitä, epäonnistumista, kiusaamista tai omien kulissien romahtamista, voi rauhassa käyttää energiansa opiskeluun. Turvallisuuden tunnetta lisää luottamus muihin ihmisiin, ja luottamuksellinen ilmapiiri vastaavasti lisää luottamusta myös omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin. Iso osa tämän kirjan harjoituksista pyrkii rakentamaan luokan oppilaiden välistä luottamusta ja yhteisöllisyyden tunnetta. Kirjan teemoissa tiivistyvät toimivan luokkayhteisön ja onnistuneen opetuksen perustarpeet: turvallisuus, itsetuntemus, hyväksyvä ja rauhallinen läsnäolo sekä ilo.
Kirjan 150 harjoitusta ovat saaneet innoituksensa taideterapiasta, mutta kuka tahansa voi hyödyntää ideoita omassa työskentelyssään. Monet harjoituksista ovat lyhyitä, ja ne on helppo ottaa osaksi tavallista oppituntia sekä toteuttaa yhdessä koko luokan kanssa.
Kirja sisältää myös pidempiä prosessiharjoituksia, joissa työskennellään useamman päivän ajan erilaisten harjoitusten parissa saman teeman alla.
Joskus yksi oppilas saattaa olla niin ylivirittynyt, että hänen takiaan koko luokan on vaikea rauhoittua. Silloin teetän koko luokalle keskittymistä vahvistavan harjoituksen. Vaikka harjoitus on suunnattu erityisesti yhden oppilaan tueksi, huomaan yleensä sen tekevän hyvää myös muulle luokalle. Kuten mikä tahansa taito, myös virittäminen vaatii säännöllistä harjoittelua niin opettajalta kuin oppilailtakin. Kun se muodostuu luokassa rutiiniksi, ovat myös tulokset yleensä nopeita ja onnistuneita. — — kirja on koottu työpäiväkirjoistani poimituista harjoituksista sekä niistä ja niiden vaikutuksista terapeutti-opettajan silmin tehdyistä huomioista. Kirjan harjoituksia käyttääkseen ei kuitenkaan tarvitse olla terapeutti tai edes erityisen kiinnostunut taiteen tekemisen vaikutuksista. Harjoitukset ovat kenen tahansa kiinnostuneen helposti toteutettavissa ja kokeiltavissa.
Maiju Multanen on steinerkoulun luokanopettaja, erityisopettaja ja äidinkielen aineenopettaja. Lisäksi hän on valmistunut taideterapeutiksi Eino Roiha -instituutista sekä suorittanut lasten tunne- ja tietoisuustaitojen ohjaaja -koulutuksen.
Pari harjoitusesimerkkiä kirjasta: