Positiivisessa pedagogiikassa pyritään perinteisten tietojen ja taitojen opettamisen ohella hyvinvoinnin edistämiseen. Se ei kuitenkaan ole kevyttä vaahtokarkkipedagogiikkaa, eikä sen myötäjäisinä tule ruusunpunaisia laseja. Positiivinen pedagogiikka sukeltaa paljon syvemmälle kuin kepeä hyvien fiilisten metsästäminen tai kestopositiivinen ajattelu. Sen myötä mahdollistuu niin tavoitteellinen oppiminen kuin koulussa viihtyminen. Opetussuunnitelman perusteissa hyvinvointi-sana tulee mainituksi noin 150 kertaa. Millä keinoin hyvinvointia arjen koulutyössä voidaan käytännössä edistää?
Tämä kirja antaa selkeän ja opettajan aikaa ja vaivaa säästävän toimintakehikon positiivisen pedagogiikan toteuttamiseen. Siitä tulee voimanlähde työhyvinvoinnin ja jaksamisen ylläpitämisessä. Työn- ja vuorovaikutuksentäyteiset koulupäivät antavat energiaa ja edistävät luokan kehittymistä perheenomaiseksi, lämminhenkiseksi yhteisöksi. Innostava koulutyö mahdollistaa myös saavuttamisen ja menestymisen kokemuksia.
Menestys näyttäytyy vahvimmin oppilaiden innostuksena ja motivaationa. Pian saatat havaita luokassasi entistäkin enemmän oppimisen iloa, hedelmällistä tiimityöskentelyä ja välittävää yhteishenkeä. Oppilaiden ilon ja hyvinvoinnin vaaliminen tuottaa ansiokkaita oppimistuloksia ja konkretisoituu edistymisenä ja kohentuneena koulumenestyksenä.
Positiivinen pedagogiikka antaa loistavia eväitä kollegiaaliseen tiimityöhön. Sen hyvää tekevä voima kasvaa sitä mukaa, mitä suuremmalla kokoonpanolla sitä lähdetään toteuttamaan.
Kirjan työkalupakki koostuu lukuisista erilaisista harjoituksista, pedagogisista käytänteistä, luokkarutiineista ja työtavoista. Niiden avulla niin positiivisen pedagogiikan ensikertalainen kuin kokeneempi konkari saa ideoita, kuinka lisätä oppimismotivaatiota sekä omaa ja oppilaiden hyvinvointia.
Kirjan sisältö perustuu omaan väitöstutkimukseeni ja on kuvaus siitä uudenlaisesta toimintakulttuurista, joka luokkaamme tutkimusvuoden aikana muotoutui. Toivon lämpimästi, että pystyn levittämään eteenpäin sitä ehtymätöntä iloa, intoa ja energiaa, jota itse saimme kokea. Samalla toivon rohkaisevani yhä useampaa opettajaa, työparia ja työyhteisöä tutustumaan positiivisen pedagogiikan periaatteisiin ja mahdollisuuteen tehdä koulutyöstä entistä myönteisempää, merkityksellisempää ja menestyksekkäämpää.
Eliisa Leskisenoja
Arvioita:
"Kannustaminen ja innostaminen luo jo itsessään ympärilleen paljon hyvää. Näin ollen kannustankin täydestä sydämestäni kaikkia tarttumaan tähän Positiivisen pedagogiikan työkalupakkiin ja tutustumaan aiheeseen lisää!"
Anna Vehkala, KM, luokanopettaja
Positiivisen pedagogiikan työkalupakki on selkeä kirja, jossa riittää ideapalloja toteuttajalle pitkäksi aikaa. Kaikkea ei ole tarkoitus ottaa kerralla käyttöön vaan noukkia oman opetustyön ja oman ryhmän tarpeisiin sopivat apuvälineet.
Anne Rongas
Teoriaosuus on selkeä ja siihen pohjaa koko ohjelma. Se perustuu positiivisen psykologian perustajan Martin Seligmanin PERMA-hyvinvointiteorian viiteen osa-alueeseen. Näillä tarkoitetaan: myönteiset tunteet, sitoutuminen, ihmissuhteet, merkityksellisyys ja saavuttaminen. Eliisa muutti jokaisen PERMA-teorian elementin konkreettisiksi luokkatoiminnoiksi, joihin käytännön harjoitteet sitten pohjaavat. Hän huolehti siitä, että kaikki osa-alueet tulevat kattavasti käsitellyiksi kouluvuoden aikana.
Anna Ahonen