Pieni lapsi innostuu luonnostaan tarinoista ja niiden myötä lukemisesta, mutta mihin kiinnostus katoaa? Tämän kirjan avulla saat kadonneen lukuinnon kipinöimään — ja lopulta roihahtamaan!
Lukemisesta tulee harrastus silloin kun se tuottaa mielihyvää ja on vapaaehtoista. Sopivan pituiset ja muotoiset tekstit, lukurutiinien kehittäminen sekä mielekkäiden, ajattelua ruokkivien toimintojen liittäminen luettuun auttavat tarttumaan kirjaan ja jatkamaan lukuharrastusta.
Teoksessa esitellään lukuisia menetelmiä lukutaidon edistämiseen sekä innostavia, lukemista lisääviä toimintatapoja, harjoituksia ja keinoja. Miten Hannu ja Kerttu -satu toimisi moniaistisena tarinapolkuna? Millainen loppuratkaisu voisi olla pakopelissä, jossa kirjatoukka on päättänyt tuhota kaikki kirjat kirjain kirjaimelta? Mikä voisi olla lukuteatterin aiheena? Kirjan toimintamallit ovat helposti toteutettavia ja sovellettavia moneen tilanteeseen ja erityyppisille lukijoille.
Idea kirjasta lukuhetkiin:
VAIHTOEHTOINEN JUONITIIVISTELMÄ Tämä idea on peräisin Marko Kokolta, jonka samannimisessä Facebook-ryhmässä on lisää ideoita ja muitakin mahtavia oivalluksia. Vaihtoehtoinen juonitiivistelmä -tehtävässä työskennellään kirjan kansien kanssa. Lisäksi tarvitaan vaikka maalarinteippiä tai ihan vain paperinpaloja. Tarkoituksena on, että kirjan otsikosta peitetään kirjaimia ja luodaan näin kokonaan uusi otsikko ja uusi kirja!
Uuden otsikon keksimisen jälkeen keksitään vielä kirjalle uusi takakansiteksti.
KT Juli-Anna Aerila toimii yliopistonlehtorina Turun yliopiston Rauman kampuksella. Hän on mukana useissa lukemiseen liittyvissä täydennyskoulutus- ja kehittämishankkeissa. FT Merja Kauppinen työskentelee äidinkielen ja kirjallisuuden pedagogiikan lehtorina Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa. Hän on kehittänyt oman äidinkielen opetusta ja lukemiseen innostamisen menetelmiä eri hankkeissa.