Niin kauan kuin olemme ”hyvin sujuu” -vaiheessa, meillä ei ole työskentelyn kanssa mitään hätää. Haasteet alkavat, kun siirrymme vaiheeseen, jossa eteneminen vaatii ponnistelua.
Lasten ja nuorten toimeen tarttumisen haasteet tulevat usein esille tekemättömyytenä tai haastavana käyttäytymisenä. Tällöin he tarvitsevat kannustusta päästäkseen etenemään kohti tavoitteita. Kun saa onnistumisen kokemuksia, saa motivaatiota ponnistella eteenpäin.
Teoksessa käydään käytännönläheisesti läpi toimeen tarttumisen ja sen loppuunsaattamisen vaiheet. Kirjassa pohditaan niitä esteitä, jotka ovat aloittamisen tiellä, ponnistelun vaikeutta haasteiden edessä sekä toisaalta tauon pitämisen tärkeyttä silloin kun voimavarat ovat hupenemassa. Mukana on runsaasti vinkkejä ja harjoituksia työskentelytaitojen kehittämiseen.
Merja Tompuri on kannustanut lapsia tarttumaan toimeen jo parin vuosikymmenen ajan toimintaterapeutin työssään. Lasten ja nuorten parissa hän käyttää toiminnallisten menetelmien lisäksi tietoisuustaitoharjoituksia sekä korostaa lapsen ja aikuisen välisen yhteyden tärkeyttä. Tompuri on aiemmin kirjoittanut käytännönläheisyydestään kiitosta saaneen Tenavat tasapainoon -kirjan.
Otteita kirjasta:
Lapset oppivat matkimalla toisia ihmisiä, joten luonnollinen tapa ohjata on mallittaa hänelle toiminto, jota hänen odotetaan tekevän. Toisin sanoen kasvattaja tekee ensin itse malliksi sen, mitä odottaa lapsen tekevän. Mallittaessaan kasvattaja voi sanoittaa omaa tekemistään kertoen ääneen, mitä toiminnan eri vaiheissa tehdään. Mallittamisen jälkeen lapsi tekee saman asian itse ja kasvattaja ohjaa häntä tarvittaessa fyysisesti auttaen tai ääneen puhuen. Lapset ottavat mallia myös toisista lapsista. Siksi joskus paras vaihtoehto toimeen tarttumiseen on tehdä asioita ryhmäs- sä.
——
Levon ja kuormituksen suhde
Kuormituksen tasapainoa voi tarkastella kirjoittamalla paperin keskilinjan toiselle puolelle kaikki se, mikä kuluttaa voimavaroja päivän aikana, ja toiselle puolelle voimavaroja uudistavat seikat. Tämä tehtävä sopii sekä kasvattajien omaan käyttöön että oppilaiden hyvinvoinnin pohtimisen tueksi.
Arvioita:
Kirja kuuluu ehdottomasti sellaisten teosten pariin, jotka herättävät meitä opettajia ja kasvattajia niihin haasteisiin, joita lapset päivittäin kohtaavat. Kirja avaa ajatuksia työskentelytaitojen merkitykselle, ja luulen, että meillä tämä toimii myös käsikirjana, johon varmasti palaamme työssämme.
Heta Pentsinen ja Maiju Suomilammi
Usein toiminnan haaste ei olekaan yksilön haaste vaan ympäristön haaste. Ympäristössä haasteen voivat asettaa esimerkiksi tilaratkaisut tai tulehtuneet ihmissuhteet. Tompuri korostaakin kirjassaan myös esimerkiksi yhteisöllisyyden tärkeyttä ja yhteenkuuluvuuden tunteen merkitystä toiminnan onnistumisessa. Opettajana näen itse tärkeänä, että haasteita ei yksilöitäisi tiettyyn oppilaaseen vaan lähdettäisiin tarkastelemaan tilanteita juurikin ympäristön ja yhteisön näkökulmasta. Hyviä vinkkejä tähänkin tarjoaa Tompurin kirja, joka saa minulta arvatenkin lämpimän lukusuosituksen!
Anna Vehkala
Koin kirjan erittäin hyödylliseksi lukea, sillä olen itse pohtinut sopivien keinojen löytämistä toiminnanohjauksen pulmiin. Voin lämpimästi suositella kirjaa muillekin opettajille, jotka kamppailevat samojen asioiden kanssa.
Katariina Lausmaa, erityisopettaja