Ystävällinen tervehdys on käynttikortti kouluunne
Työpaikalla ja opettajanhuoneessa jaetut tervehdykset, jutustelut ja kohtaamiset ovat monelle opettajalle paljon enemmän kuin vain hyvää käytöstä kollegoja kohtaan. Ne toimivat jaksamisen tukena, hengähdyshetkinä ja lyhyinä työnohjauksina. Opettajanhuoneet tarjoavat loistavan paikan myös opettajan omien tunteiden sekä tunnetaitojen harjoittamiselle.
Usein kaipaamme opettajanhuoneen tarjoamalta tauolta työkavereiden kanssa jakamista, rauhoittumista, innostumista tai jotain muuta myönteistä ja hyvää vahvistavaa tunnetta.
Opettajanhuoneessa olevat aikuiset ovat vastuussa omista tunteistaan ja käytöksestään. Muita et voi muuttaa, mutta itseesi ja omaan ajatteluun voit vaikuttaa sitäkin enemmän.
Se, mitä tunnet, koet ja havaitset opettajanhuoneen tai työyhteisösi tunneilmapiiristä, ohjaa sinua tutkimaan ja tarkkailemaan toimintaasi
myös luokkatyöskentelyssä.
Mitä itsestäsi ja tuntemuksistasi opettajanhuoneessa jaat, on aina oma valintasi ja mahdollisuutesi.
Työpäivän ensimmäisellä tervehtimisellä on suuri merkitys toisen arvostamisessa ja huomaavaisuuden ilmaisemisessa. Muista, että jos et mitenkään noteeraa toista, tulet lähettäneeksi viestin ”Et ole minulle tällä hetkellä kiinnostava”. Jos jäät ilman kollegasi ”hyvää huomenta” -toivotusta, olet kenties heti tilanteesta ulkopuolelle heitetty.
On surullista, miten etenkin uudet opettajat tai isossa työyhteisössä työskentelevät kokevat tämänkaltaista syrjintää pelkästään tervehtimisen kautta.
”No kun meillä on niin kauhean iso työyhteisö, että eihän sitä voi edes tietää, kuka on uusi ope? Ei kaikkia vaan voi tuntea.” Jo tässä piilee ensimmäinen arvostavan kohtaamisen ja tunneilmapiirin siemen: tervehditäänkö teidän opettajanhuoneessa jokaista työyhteisöönne kuuluvaa ystävällisesti ja avoimesti? Entä tervehditäänkö koulussa vierailevia?
Ystävällinen tervehdys on todella arvokas ja ilmainen käyntikortti jokaiseen kouluun ja opettajanhuoneeseen.
Lähde: Anuliisa Lahtinen — Jarkko Rantanen
Tunnetaidot opetustyössä
Opas haastaviin tilanteisiin
Opettajana sinulle on tuotettu monia käytännönläheisiä menetelmiä, joiden avulla tunteita ja tunnetaitoja voidaan käsitellä ja harjoitella yhdessä oppilaiden kanssa. Tässä kirjassa keskitytään kuitenkin enemmän itse opettajan opetustyöhön ja käytännön toimintaan sisältyviin tunteisiin ja tunnetaitoihin. Tunnetaitoisen opettajan on helpompi opettaa tärkeitä taitojaan myös oppilaille.
TILAA TÄSTÄ.