Nopeatempoinen, runsasvirikkeinen ja koukuttava elinympäristö haastaa tarkkaavaisuuttamme. Miten voit auttaa ja tukea oppilaita ilman että kuormitut entisestään? Miksi tarkkaavaisuus ja sen kehittäminen on niin tärkeää?
Lasten ja nuorten parissa toteutetut kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet tietoisuustaitojen harjoittamisen kehittävän lasten ja nuorten tarkkaavaisuutta, itsesäätelyä, itsetuntoa, emotionaalista tasapainoa, käyttäytymisen hallintaa, onnellisuutta, sosiaalisia taitoja ja toiminnanohjausta.
Lisäksi tietoisuustaitojen on osoitettu vähentävän mm. ADHD-oireita, ahdistusta, masennusta, aggressiivista käyttäytymistä ja koettua stressiä. Tämän opaskirjan tavoitteena on rohkaista opettajia sisällyttämään tietoisuustaitojen harjoittaminen ja tunneälyn kehittäminen työhönsä lasten ja nuorten parissa. Opaskirja on täynnä hauskoja ja helppoja harjoituksia, joita voi toteuttaa aina esikoulusta toiselle asteelle saakka. Niiden avulla harjoitellaan niin keskittymiskykyä kuin muitakin oppimismahdollisuuksia parantavia asioita, kuten itsesäätelyä. Mukana on myös käytännöllisiä vinkkejä ja tekniikoita.
Vaikka tietoisuustaitojen harjoittaminen vie joitakin minuutteja koulujen kiireisestä päivärutiinista, siihen käytetyt minuutit tulevat nopeasti takaisin.
Popcorn-ajatukset harjoitus kirjasta:
Kehota oppilaita istumaan selkä suorana ja rentoutumaan. Kerro heille, että tänään opettelette aivojen toimintaa. Kerro, että ihmisen mieli muistuttaa hieman popcornkonetta — mutta popcornien sijaan mieli tekee ajatuksia. Ajatukset poksahtelevat jatkuvasti kaikkialla mielemme perukoilla.
Aloita pyytämällä oppilaita istumaan tietoisesti 20 sekuntia silmät kiinni ja mitään ajattelematta. Sen jälkeen kehota oppilaita nostamaan toinen käsi vatsan päälle, jotta he voivat palauttaa huomionsa takaisin hengitykseen.
Kerro heille, että ankkurina käytetään hengitystä. Oppilaat voivat nostaa käden ylös aina, kun heidän päähänsä juolahtaa ajatuksia. Sen jälkeen he voivat laskea käden taas vatsalleen ja kiinnittää huomionsa jälleen hengitykseen.
Arvioita:
Sen lisäksi että Daniel elää kuten opettaa, hän on yksi tietoisuustaitoja koulumaailmaan jalkauttavista ja opettavista pioneereista Yhdysvalloissa. Danielia kokeneempaa ihmistä kertomaan tietoisuustaidoista ja niiden harjoittamisesta koulussa maailmasta siis tuskin löytyy! Danielin aitous, pitkä kokemus, kyky kirjoittaa selkeästi ja ymmärrettävästi ja kyky nähdä sydämellään ovat syitä, miksi juuri tämän kirjan lukeminen on hyödyllinen kokemus. Kirjasta saa erittäin hyvän yleiskuvan siitä, mistä tietoisuustaidoissa on kyse. Lisäksi siinä kuvataan selkeässä järjestyksessä viisi erilaista lukemisen taitoaluetta (englanniksi literacy), joita tietoisuustaitojen harjoittaminen ihmisessä kehittää, sekä tarjotaan konkreettisia työkaluja harjoitusten muodossa jokaiselle lasten ja nuorten parissa toimivalle aikuiselle. Kirjan lukeminen yhdistettynä opettajan omaan tietoisuustaitojen harjoittamiseen saattaa muuttaa paitsi opettajan työn myös koko muun elämän entistä antoisammaksi ja merkityksellisemmäksi.
Salla-Maarit Volanen
"Harjoituksia läpi käydessä tulee useita ahaa-hetkiä, jolloin opettajana voi huomata, miten pienillä asioilla voi olla suuria vaikutuksia."
Jenni Mäkinen, luokanopettaja
Lue arvio kokonaisuudessaan