Jokainen opettaja on kohdannut luokassaan oppilaan, joka vaikuttaa väsyneeltä ja jolla kotitehtävät ovat useimmiten tekemättä. Huolta voivat aiheuttaa myös oppijat, jotka haastavat riitaa pienimmistäkin asioista, vetäytyvät sosiaalisista tilanteista tai ovat impulsiivisia.
Kun luokassa on psyykkisesti oireilevia oppilaita, opettaminen voi tuntua uuvuttavalta. Opettajan ei kuulu tehdä terapeutin töitä. Opettaja voi kuitenkin hyötyä psykoterapian välineistä, joilla voi auttaa oppilasta selviytymään luokkatilanteista. Tällöin lapsen itseluottamus kasvaa ja ongelmallinen käyttäytyminen vähenee.
Kirjassa kerrotaan, mitä opettajien ja koulun muiden aikuisten on hyvä tietää lasten ja nuorten yleisimmistä psyykkisistä häiriöistä. Kirjan selkeät toimintatavat auttavat tukemaan psyykkisistä oireista kärsiviä oppilaita osana opetustyötä. Lisäksi teos auttaa työn rajaamisessa ja oman jaksamisen tukemisessa.
Arvioita:
Kirja tarjoaa sekä opettajalle että muulle koulun henkilökunnalle käytännönläheistä tietoa lasten ja nuorten masennuksesta, ahdistuneisuushäiriöistä, koulu-uupumuksesta, kouluhaluttomuudesta, tunne-elämän haasteista sekä käytöspulmista.
Talala on onnistunut kirjoittamaan teoksen mielenkiintoisella ja ymmärrettävällä kirjoitustyylillä. Luvuissa olevat esimerkkitapaukset kustakin teemasta helpottaa jäsentämään tietoa käytännön tasolle koulumaailmaan. Sen lisäksi teos antaa konkreettisia toimintaideoita ja — vinkkejä miten toimia eri tilanteissa. Kuten muun muassa lapsen pelkojen lievittämiseen vinkattiin eri materiaaleja (esim. pelkomittari, turvasuunnitelma, muksuoppi), joita voi hyödyntää oppilaiden kanssa. Olenkin tyytyväinen, että kirja ei esittele pelkästään psyykkisiä häiriöitä, vaan tarjoaa konkreettisia välineitä eri tilanteisiin.
Jenni Juntunen
"Suosittelen sen lukemista kaikille opettajille, jotta osaamme paremmin tunnistaa lasten ja nuorten psyykkisen oireilun. Tässä aiheessa tieto ei lisää tuskaa, vaan tuo ymmärrystä sekä mahdollisuuden puuttua lasten ja nuorten pahoinvointiin tarpeeksi varhaisessa vaiheessa."
Vilma-Riikka Tiittanen, erityisluokanopettaja
Lue arvio kokonaisuudessaan
KM, kognitiivinen psykoterapeutti Mira Talala on työskennellyt 14 vuoden ajan koulukuraattorina peruskoulussa ja toisella asteella. Nykyisin hän toimii terapeuttina sekä kouluttajana opetus- ja kasvatusalojen täydennyskoulutuksissa ja vanhempainilloissa.