Didaktiikan suuri peruskysymys on ollut vuosisatoja: mitä on hyvä opetus?
Didaktiikan tehtävä on etsiä ja keksiä sellainen menettelytapa, että opettajan työ supistuisi vähempään, mutta oppilas kuitenkin oppisi enemmän; että koulusta vähenisi meluava touhu, kyllästys ja turha työ; että koulu tarjoaisi suurempaa levollisuutta, työniloa ja perusteellista edistymistä.
Comenius, 1657
Tšekkiläisen kasvatusajattelijan Johan Amos Comeniuksen määritelmä didaktiikan tehtävästä on edelleen perusidealtaan ajankohtainen. Didaktiikka pyrkii etsimään mahdollisimman tarkoituksenmukaiset opetusmuodot, joiden avulla oppilaat oppisivat hyvin ja tehokkaasti hyvässä ja tavoitteellisessa ilmapiirissä.
Didaktiikka on kasvatustieteen osa-alue, joka tutkii opetusta. Se tarjoaa opettajalle arvokasta tietoa opetuksen suunnitteluun. Opetuksen laadun paras tae on itsenäinen, oppinut opettaja, joka kykenee monipuoliseen didaktiseen ajatteluun.
Teoksessa käsitellään muun muassa yhteiskunnan koululle asettamia vaatimuksia, opetussuunnitelmaa, opetustapahtumaa, arviointia ja opetuksen tutkimusta. Kirjoittajat ovat tehneet elämäntyönsä opettajina ja opetuksen tutkijoina, ja heidät on palkittu didaktisista ansioistaan.