Sytytä lukukipinä tarjoaa ideoita sekä isompiin kokonaisuuksin että pienempiin tehtäviin
Kuten tiedät, hyvä lukutaito on oleellinen taito monen asian, muun muassa oppimisen kannalta. Tiedät myös, että äidinkielen ja kirjallisuuden opetukseen on koulussa varattu runsaasti aikaa jokaisella vuosiluokalla. Samaan aikaan kuitenkin lukuharrastus tuntuu olevan hiipumassa. Miten siis herättää oppilaiden mielenkiinto lukemista kohtaan? Miten tarjoilla oppilaille lukuelämyksiä, joista syntyy heille miellyttäviä lukukokemuksia, jotka osaltaan vaikuttavat positiiviseen asennoitumiseen lukemista kohtaan? Nämä ovat kysymyksiä, joihin Juli-Anna Aerilan ja Merja Kauppisen kirja
Sytytä lukukipinä tarjoaa ideoita.
Kirja alkaa johdannolla, joka kattaa lukutaidon kehittymiseen ja lukemiseen kohdistuvan mielenkiinnon herättämiseen ja ylläpitämiseen liittyvää teoriaa monipuolisesti. Tieto on selkeästi jäsenneltyä ja näin ollen helposti lähestyttävää. Kirjan mielenkiintoisin osuus on mielestämme kuitenkin opas, josta löytyy ideoita lukemisen eri osa-alueisiin kehittäviin tehtäviin.
Sytytä lukukipinä tarjoaa ideoita sekä isompiin kokonaisuuksin että pienempiin tehtäviin. On lukupiiri-tyyppisiä tehtäviä, erilaisia eläytymiseen keskittyviä ideoita, itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyötä. Vinkit ovat hyvin konkreettisia ja helposti sovellettavissa eri tilanteisiin ja kirjallisuuden eri tyyppejä ajatellen. Oppaasta löytyy myös laajempia jaksosuunnitelmia ja vuosiluokkarajat ylittävää yhteistyötä tarjoavaa tekemistä sekä kodin ja koulun välisenä yhteistyönä toteutettavaa tekemistä.
Tehtäväideoiden lisäksi
Sytytä lukukipinä sisältää myös selkeän työkalun, jonka avulla voi selvittää tarkasti, minkälaisesta kirjasta juuri tietty lukija voisi olla kiinnostunut. Tämä työkalu voisi olla oiva apu niiden oppilaiden kohdalla, jotka eivät tahdo löytää mieluisaa lukemista.
Tehtävien joukosta löytyy innostavia toiminnallisia tehtäviä, kuten valikoima pienempiä ja suurempia draamatehtäviä sekä pakohuonepeli. Tehtävät herättävät oppilaita ajattelemaan tekstejä ja kutsuvat leikittelemään kirjallisuuden kanssa. Ensilukemalta osa tehtävistä vaikutti liian vaikeilta toteutettaviksi alkuopetuksessa, mutta mitä enemmän asiaa olemme kypsyneet, sitä varmempia olemme siitä, että ideoita voi mukauttaa eri ikäisille sopiviksi. Kaiken kaikkiaan teos on näin opettajan näkökulmasta inspiroiva. Jos siis painiskelet alun kysymysten kanssa, tai miksei muutenkin, suosittelen tutustumaan tähän oppaaseen!
Kirjoittajat:
luokanopettajat Heta Pentsinen ja Maiju Suomilammi
Tutustu Hetan ja Maijun Toigo Edu -blogiin tästä.Tutustu lisää kirjaan Sytytä lukukipinä täällä.