Kolme tapaa sytyttää lukukipinä!
Lue ote Sytytä lukukipinä-kirjasta:
Miten innostaa lapsi lukemaan? Miten houkuttaa lapsi kirjan ääreen lukutaidon tasosta sekä muista harrastuksista ja kiinnostuksen kohteista riippumatta?Uuden taidon oppiminen innostaa jo itsessään — siksi pieni lapsi on kiinnostunut avaamaan kirjallisen kulttuurin arkun opettelemalla kirjaimet ja muodostamalla niistä sanoja ja lauseita, jotka antavat hänen sukeltaa uusiin maailmoihin.
Opittuaan lukemisen teknisen taidon lapsen on saatava lukuharrastukselleen sytykettä, jotta siitä tulisi pysyvä osa arkea.
Lasten lukuharrastus kilpailee ajasta ja tilasta monen muun mielenkiinnon kohteen kanssa, ja tämä puhuttaa kasvattajia paitsi Suomessa myös länsimaissa ylipäänsä.
Kirjan parissa vietetyn ajan on oltava niin mukavaa, että teksti ja tarinat alkavat itsessään vetää lasta puoleensa. Lisäksi lukemaan innostamisen keinoja ja lukutaidon kehittämisen menetelmiä on päivitettävä aika ajoin, jotta ne toimivat.
Lukemista motivoivia käytänteitä ja keinoja tekstin maailmaan sukeltamiseen on kehitelty kuluvalla vuosituhannella paljon, mutta niitä ei ole koottu meillä Suomessa yhteiseksi iloksi. Siksi nyt ilmestyy Juli-Anna Aerilan ja Merja Kauppisen opas Sytytä lukukipinä, joka innostaa kirjan pariin.
Lukeminen on taitolaji samoin kuin vaikkapa jääkiekon pelaaminen tai neulominen, ja siihen tulisi suhtautua samalla tavalla. Lukutaito kehittyy lukemalla, ja lukemisesta tulee harrastus vain, jos se tuottaa mielihyvää ja on vapaaehtoista.
Tähän päästään MSM-toimilla eli lisäämällä:
1. lukemisen
määrää,
2. lukemalla
sopivantasoista kirjallisuutta ja
3. tekemällä lukemisesta lapsille
mielekästä.
Lukuharrastuksen tukemisessa on pohjimmiltaan kyse arvoista. Jos me kasvattajat arvostamme kirjaa ja uskomme tarinoihin ja tekstin voimaan lapsen kehityksessä, käytämme myös aikaa ja vaivaa siihen, että ohjaamme lasta kirjan pariin.
Miten käytäntöön?
Uudessa
Sytytä lukukipinä -teoksessa esitellään lukuisia menetelmiä lukutaidon edistämiseen sekä innostavia, lukemista lisääviä toimintatapoja, harjoituksia ja keinoja. Miten Hannu ja Kerttu -satu toimisi moniaistisena tarinapolkuna? Millainen loppuratkaisu voisi olla pakopelissä, jossa kirjatoukka on päättänyt tuhota kaikki kirjat kirjain kirjaimelta? Mikä voisi olla lukuteatterin aiheena? Kirjan toimintamallit ovat helposti toteutettavia ja sovellettavia moneen tilanteeseen ja erityyppisille lukijoille.
ILMESTYY 18.1.
TILAA TÄSTÄ.Lähde: Juli-Anna Aerila — Merja Kauppinen: Sytytä lukukipinä — Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn (PS-kustannus, 2019)